Wychowanie fizyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | UPH-WF1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie fizyczne |
Jednostka: | Centrum Sportu i Rekreacji |
Grupy: |
Przedmiot WF dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki i metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Ogólnouczelniany |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
Założenia i cele przedmiotu: | Założenia i cele przedmiotu: Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
Literatura: |
Literatura podtswowa: 1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka 2. Posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie. Wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki. Wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. 3. Wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych. 4. Wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. UMIEJETNOŚCI: 1. Potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń. 2. Posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru. 3. Potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej. Ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy. Rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm. Dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała. 2. Rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. Odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych w swoim środowisku 3. Akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem CSiR. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Content of program module 1. Shaping motoric features and general fitness. 2. Teaching and mastering technical elements. 3.Teaching and mastering basic tactical elements. 4. Discipline judging, organizational basis of sport rivalry. 5. Basics of physiology of physical activity. Principles of sport training organization. 6. Getting students acquainted with basic knowledge in the field of health education. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Wiesław Augustyniak, Lucyna Dołowska-Żabka, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska, Dariusz Izdebski, Lech Poduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Content of program module 1. Shaping motoric features and general fitness. 2. Teaching and mastering technical elements. 3.Teaching and mastering basic tactical elements. 4. Discipline judging, organizational basis of sport rivalry. 5. Basics of physiology of physical activity. Principles of sport training organization. 6. Getting students acquainted with basic knowledge in the field of health education. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Wiesław Augustyniak, Mateusz Becher, Lucyna Dołowska-Żabka, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Wiesław Augustyniak, Mateusz Becher, Agata Danielewicz, Lucyna Dołowska-Żabka, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Content of program module 1. Shaping motoric features and general fitness. 2. Teaching and mastering technical elements. 3.Teaching and mastering basic tactical elements. 4. Discipline judging, organizational basis of sport rivalry. 5. Basics of physiology of physical activity. Principles of sport training organization. 6. Getting students acquainted with basic knowledge in the field of health education. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Wiesław Augustyniak, Mateusz Becher, Lucyna Dołowska-Żabka, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska, Paulina Kiwacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Wiesław Augustyniak, Mateusz Becher, Lucyna Dołowska-Żabka, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska, Paulina Kiwacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Content of program module 1. Shaping motoric features and general fitness. 2. Teaching and mastering technical elements. 3.Teaching and mastering basic tactical elements. 4. Discipline judging, organizational basis of sport rivalry. 5. Basics of physiology of physical activity. Principles of sport training organization. 6. Getting students acquainted with basic knowledge in the field of health education. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Wiesław Augustyniak, Mateusz Becher, Lucyna Dołowska-Żabka, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska, Paulina Kiwacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: 0 |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: - zna formy i metody rozwoju różnych cech motorycznych człowieka, - posiada podstawową wiedzę o wpływie stylu życia i czynników środowiskowych na zdrowie, - wymienia główne zagrożenia zdrowotne oraz zagrożenia społeczne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki, - wymienia i wyjaśnia zasady zdrowego stylu życia. - wymienia i opisuje podstawowe elementy techniki oraz taktyki gier zespołowych, - wyjaśnia przepisy gier zespołowych oraz sygnalizację sędziowską. w zakresie umiejętności: - potrafi dbać o doskonalenie własnej sprawności ruchowej poprzez stosowanie odpowiednich dla siebie ćwiczeń, - posiada podstawowe umiejętności ruchowe i potrafi wykonać elementy techniczne z gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki, form gimnastyki przy muzyce lub innych możliwych do wyboru, - potrafi pełnić rolę sędziego, organizatora rozgrzewki, gier i zabaw rekreacyjno-sportowych. w zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje działania związane z rozwojem oraz utrzymaniem na wysokim poziomie własnej sprawności fizycznej, -ma świadomość wpływu aktywności fizycznej człowieka na wszystkie jego organy i układy., - rozumie prozdrowotny wpływ ćwiczeń fizycznych na ludzki organizm, - dostrzega konieczność dbałości o sprawność, zdrowie i budowę własnego ciała, - rozwija własne upodobania sportowe, uczestniczy w życiu sportowym korzystając z różnych jego form. - odrzuca zachowania niebezpieczne dla życia i zdrowia, przyjmując rolę promotora zachowań zdrowotnych, - akceptuje wartość społeczną przestrzegania przepisów i uczestnictwa w zawodach w zgodzie z postawą fair play w swoim środowisku |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach zgodnie z Regulaminem Centrum Sportu i Rekreacji |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metody analitycznej, syntetycznej i kompleksowej w nauczaniu techniki oraz metod specyficznych dla zajęć wychowania fizycznego (metody ścisłej, metod intensyfikujących i indywidualizujących zajęcia, pokaz, objaśnienia, metoda zadaniowa, metoda problemowa). |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Okazjonalnie testy i sprawdziany dla potrzeb startu w Akademickich Mistrzostwach Polski |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza i umiejętności uzyskane na wcześniejszych etapach edukacji szkolnej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Wszechstronny rozwój organizmu oraz przekazanie studentom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu. Rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie studentom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę samoocenę i samodzielne podejmowanie działań w tym zakresie. Wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności fizycznej. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wychowania fizycznego są realizowane w wymiarze 1 zajęć w tygodniu. W ramach zajęć student poznaje różne formy aktywności fizycznej. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Content of program module 1. Shaping motoric features and general fitness. 2. Teaching and mastering technical elements. 3.Teaching and mastering basic tactical elements. 4. Discipline judging, organizational basis of sport rivalry. 5. Basics of physiology of physical activity. Principles of sport training organization. 6. Getting students acquainted with basic knowledge in the field of health education. |
|
Literatura: |
1. Bergier J., Piłka nożna dzieci i młodzieży, Wydawnictwo AWF, Warszawa 1990. 2. Kamiński M., Piłka ręczna: etapy szkolenia podstawowego, Resortowe Centrum Metodyczno-Szkoleniowe Kultury Fizycznej i Sportu, 1990. 3. Kołodziej J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia zespołowych gier sportowych, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1991. 4. Kołodziej J., Atlas gimnastyki podstawowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1993. 5. Kołodziejowie M. i J., Wybrane zagadnienia gimnastyki podstawowej: metodyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1990. 6. Kołodziejowie M. i J., Metodyka wychowania fizycznego: wybrane zagadnienia z lekkiej atletyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992. 7. Trześniowski R., Gry i Zabawy ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ,Warszawa 1995 Literatura dodatkowa: 1. Andrzejewski G., Perfect body: nowoczesna kulturystyka i fitness, Wydawnictwo Aha!, Łódź 2018. 2. Bronikowski M., Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2007. 3. Strugarek J., Plenerowe i halowe gry rekreacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2009. 4. Stuła A., Wybrane zagadnienia treningu sportowego piłkarzy nożnych, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej, Gorzów Wielkopolski 2005. 5. Urych I., Kultura fizyczna w kształtowaniu bezpieczeństwa zdrowotnego, Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2018. 6. Zabrocka A., Sopińska A., Fitness: nowoczesne formy gimnastyki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 7. Zabrocka A., Sopińska A., Pilates: podstawy ćwiczeń i techniki, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. 8. Zabrocka A., Sopińska A., Stretching, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska, Paulina Kiwacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.