Postępowanie sądowo-administracyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NS-ADM-NU-PSA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postępowanie sądowo-administracyjne |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykład 15 Ćwiczenia 15 Konsultacje 20 Czytanie wskazanych fragmentów literatury i aktów prawnych 20 Przygotowanie do zajęć 10 Przygotowanie pracy pisemnej 8 Przygotowanie do egzaminu 12 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 Punkty ECTS za przedmiot 4 Studia niestacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykład 15 Ćwiczenia 10 Konsultacje 15 Czytanie wskazanych fragmentów literatury i aktów prawnych 15 Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie pracy pisemnej 15 Przygotowanie do egzaminu 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 Punkty ECTS za przedmiot 4 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy. Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, analiza kazusów, dyskusja, praca w grupach. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Kierunkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Weryfikacja efektów uczenia z zakresu wiedzy przeprowadzana jest w trakcie egzaminu pisemnego – test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru sprawdzającego stopień opanowania przez studentów materiału wykładowego oraz wskazanych pozycji literatury. Weryfikacja efektów uczenia w zakresie umiejętności następuje podczas analiz konkretnych, przykładowych sytuacyjnych prawnych tzw. casusów i dyskusji na ćwiczeniach. Weryfikacja efektów uczenia w zakresie kompetencji społecznych następuje w czasie ćwiczeń poprzez ocenę systematyczności studenta i jego zaangażowania w dyskusję oraz pracę zespołową. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza z zakresu administracji i prawa |
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją sądowej kontroli administracji publicznej oraz uregulowaniem prawnym postępowania sądowo administracyjnego. |
Skrócony opis: |
1..Zagadnienia wprowadzające: źródła prawa postępowania sądowo- administracyjnego, sprawa sądowo-administracyjna, funkcje postępowania sądowo administracyjnego, dopuszczalność postępowania sądowo administracyjnego. 2. Model sądownictwa administracyjnego w Polsce. 3.Struktura i właściwość sądów administracyjnych 4.Zasady postępowania sądowo – administracyjnego. 5.Uczestnicy i strony postępowania sądowo – administracyjnego. 6.Skargi i wnioski w postępowaniu sądowo administracyjnym i ich wymogi. 7.Przebieg postępowania sądowo – administracyjnego 8.Rozstrzygnięcia w postępowaniu sądowo- administracyjnym. 9. Środki zaskarżania 10. Postępowania szczególne. 11.Koszty postępowania sądowo – administracyjnego. |
Pełny opis: |
1..Zagadnienia wprowadzające: źródła prawa postępowania sądowo- administracyjnego, sprawa sądowo-administracyjna, funkcje postępowania sądowo administracyjnego, dopuszczalność postępowania sądowo administracyjnego. 2. Model sądownictwa administracyjnego w Polsce. 3.Struktura i właściwość sądów administracyjnych 4.Zasady postępowania sądowo – administracyjnego. 5.Uczestnicy i strony postępowania sądowo – administracyjnego. 6.Skargi i wnioski w postępowaniu sądowo administracyjnym i ich wymogi. 7.Przebieg postępowania sądowo – administracyjnego 8.Rozstrzygnięcia w postępowaniu sądowo- administracyjnym. 9. Środki zaskarżania 10. Postępowania szczególne. 11.Koszty postępowania sądowo – administracyjnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 H. Knysiak-Sudyka Postępowanie sądowoadministracyjne.Zarys wykładu. Warszawa 2020. Literatura dodatkowa B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat , M. Niezgódka-Medek; Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz; Wolters Kluwer 2013 Z. Kmieciak, Postępowanie sądowoadministracyjne- zarys systemu, Warszawa 2017 M. Wierzbowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2022 |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 Student ma wiedzę na temat istoty postępowania sądowo-administracyjnego oraz na temat struktury sądownictwa administracyjnego w Polsce K_W05 W_02 Student zna zakres właściwości sądów administracyjnych w Polsce oraz rodzaje skarg do sądów administracyjnych K_W07, K_W09, W_03 Student ma wiedzę na temat uczestników postępowania sądowo-administracyjnego, zna podstawowe instytucje prawne postępowania sądowo-administracyjnego. K_W01 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 Student potrafi kwalifikować różne sytuacje procesowe w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz wskazywać podstawowe instytucje prawne w tym postępowaniu, potrafi identyfikować różne problemy proceduralne wynikające w procesie stosowania prawa w postępowaniu sądowo-administracyjnym. K_U02, U_02 Student potrafi sporządzić projekt podania, odwołania od decyzji administracyjnej, tytułu wykonawczego, skargi do sądu administracyjnego lub innego pisma procesowego występującego w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym oraz przed wojewódzkim sądem administracyjnym. K_U03, K_U06, K_U08 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 cechuje się odpowiedzialnością i starannością w wykonywaniu powierzanych mu zadań, K_K01, K_K02, K_K05 K_02 prawidłowo identyfikuje problemy pojawiające się w trakcie wykonywania zadań. K_K01, K_K03, K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – zaliczenie bez oceny, na podstawie aktywności i udziału w dyskusji problemowej oraz przygotowania referatu. Przedmiot kończy się egzaminem na ocenę w formie pisemnej (test jednokrotnego albo wielokrotnego wyboru składający się z 12 pytań). Skala ocen: 12-11 pkt – 5 10 - 4,5 9 – 4 8 – 3,5 7- 3 6-0 - 2 Na ocenę końcową z przedmiotu (wpisywaną do systemu USOS Web) w 50% wpływa wynik egzaminu oraz w 50% - ogólną ocenę z ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Pawelec | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Pawelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Pachnik | |
Prowadzący grup: | Daniel Jakimiec, Karol Pachnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daniel Jakimiec, Wojciech Kasprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Miruć | |
Prowadzący grup: | Alina Miruć, Piotr Żywiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Miruć | |
Prowadzący grup: | Alina Miruć, Piotr Żywiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykład 15 Ćwiczenia 15 Konsultacje 20 Czytanie wskazanych fragmentów literatury i aktów prawnych 20 Przygotowanie do zajęć 10 Przygotowanie pracy pisemnej 8 Przygotowanie do egzaminu 12 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 Punkty ECTS za przedmiot 4 |
|
Efekty kształcenia: | Efekt uczenia się: WIEDZA Student ma wiedzę na temat istoty postępowania sądowo-administracyjnego oraz na temat struktury sądownictwa administracyjnego w Polsce Student zna zakres właściwości sądów administracyjnych w Polsce oraz rodzaje skarg do sądów administracyjnych Student ma wiedzę na temat uczestników postępowania sądowo-administracyjnego, zna podstawowe instytucje prawne postępowania sądowo-administracyjnego. Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi kwalifikować różne sytuacje procesowe w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz wskazywać podstawowe instytucje prawne w tym postępowaniu, potrafi identyfikować różne problemy proceduralne wynikające w procesie stosowania prawa w postępowaniu sądowo-administracyjnym. Student potrafi sporządzić projekt podania, odwołania od decyzji administracyjnej, tytułu wykonawczego, skargi do sądu administracyjnego lub innego pisma procesowego występującego w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym oraz przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE cechuje się odpowiedzialnością i starannością w wykonywaniu powierzanych mu zadań, prawidłowo identyfikuje problemy pojawiające się w trakcie wykonywania zadań. |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Ćwiczenia – zaliczenie bez oceny, na podstawie aktywności i udziału w dyskusji problemowej oraz przygotowania referatu. Przedmiot kończy się egzaminem na ocenę w formie pisemnej (test jednokrotnego albo wielokrotnego wyboru składający się z 12 pytań). Skala ocen: 12-11 pkt – 5 10 - 4,5 9 – 4 8 – 3,5 7- 3 6-0 - 2 Na ocenę końcową z przedmiotu (wpisywaną do systemu USOS Web) w 50% wpływa wynik egzaminu oraz w 50% - ogólną ocenę z ćwiczeń |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy. Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, analiza kazusów, dyskusja, praca w grupach. |
|
Rodzaj przedmiotu: | Kierunkowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Weryfikacja efektów uczenia z zakresu wiedzy przeprowadzana jest w trakcie egzaminu pisemnego – test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru sprawdzającego stopień opanowania przez studentów materiału wykładowego oraz wskazanych pozycji literatury. Weryfikacja efektów uczenia w zakresie umiejętności następuje podczas analiz konkretnych, przykładowych sytuacyjnych prawnych tzw. casusów i dyskusji na ćwiczeniach. Weryfikacja efektów uczenia w zakresie kompetencji społecznych następuje w czasie ćwiczeń poprzez ocenę systematyczności studenta i jego zaangażowania w dyskusję oraz pracę zespołową. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa wiedza z zakresu administracji i prawa |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją sądowej kontroli administracji publicznej oraz uregulowaniem prawnym postępowania sądowo administracyjnego. |
|
Skrócony opis: |
1..Zagadnienia wprowadzające: źródła prawa postępowania sądowo- administracyjnego, sprawa sądowo-administracyjna, funkcje postępowania sądowo administracyjnego, dopuszczalność postępowania sądowo administracyjnego. 2. Model sądownictwa administracyjnego w Polsce. 3.Struktura i właściwość sądów administracyjnych 4.Zasady postępowania sądowo – administracyjnego. 5.Uczestnicy i strony postępowania sądowo – administracyjnego. 6.Skargi i wnioski w postępowaniu sądowo administracyjnym i ich wymogi. 7.Przebieg postępowania sądowo – administracyjnego 8.Rozstrzygnięcia w postępowaniu sądowo- administracyjnym. 9. Środki zaskarżania 10. Postępowania szczególne. 11.Koszty postępowania sądowo – administracyjnego. |
|
Pełny opis: |
1..Zagadnienia wprowadzające: źródła prawa postępowania sądowo- administracyjnego, sprawa sądowo-administracyjna, funkcje postępowania sądowo administracyjnego, dopuszczalność postępowania sądowo administracyjnego. 2. Model sądownictwa administracyjnego w Polsce. 3.Struktura i właściwość sądów administracyjnych 4.Zasady postępowania sądowo – administracyjnego. 5.Uczestnicy i strony postępowania sądowo – administracyjnego. 6.Skargi i wnioski w postępowaniu sądowo administracyjnym i ich wymogi. 7.Przebieg postępowania sądowo – administracyjnego 8.Rozstrzygnięcia w postępowaniu sądowo- administracyjnym. 9. Środki zaskarżania 10. Postępowania szczególne. 11.Koszty postępowania sądowo – administracyjnego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2021 H. Knysiak-Sudyka Postępowanie sądowoadministracyjne.Zarys wykładu. Warszawa 2020. Literatura dodatkowa: B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat , M. Niezgódka-Medek; Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz; Wolters Kluwer 2013 Z. Kmieciak, Postępowanie sądowoadministracyjne- zarys systemu, Warszawa 2017 M. Wierzbowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2022 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.