Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia behawioralna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: NS-ADM-SU-EBE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia behawioralna
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne


1. Godziny kontaktowe:

• 30 h - wykłady;

• 12,5 h - konsultacje;

2. Praca własna studenta:

• studiowanie zadanych wybranych fragmentów literatury - 20 h;

• przygotowanie do egzaminu – 12,5 h.


Łączna liczba godzin: 75

Punkty ECTS: 3

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykład realizowany jest metodą wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

fakultatywny

Rodzaj przedmiotu:

Fakultatywny

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Weryfikacja efektów uczenia z zakresu wiedzy przeprowadzana jest w trakcie zaliczenia pisemnego sprawdzającego stopień opanowania przez studentów materiału wykładowego oraz wskazanych pozycji literatury.

Weryfikacja efektów uczenia w zakresie umiejętności przeprowadzana jest w trakcie zaliczenia pisemnego oraz w trakcie dyskusji podczas wykładów, poprzez ocenę systematyczności i aktywności studenta oraz jego zachowań w grupie.

Weryfikacja efektów uczenia w zakresie kompetencji społecznych następuje w trakcie dyskusji podczas wykładów.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii.

Założenia i cele przedmiotu:

1. Nabycie wiedzy z zakresu behawioralnego podejścia do podstawowych teorii, koncepcji oraz kategorii mikro i makroekonomicznych.

2. Rozwinięcie umiejętności interpretowania zjawisk ekonomicznych oraz rozumienia zasad działania głównych podmiotów w systemie gospodarczym państwa.

3. Kształtowanie pogłębionej świadomości studentów odnośnie oddziaływania czynników ekonomicznych na administrację i prawo.


Pełny opis:

1. Ekonomia neoklasyczna i paradygmat homo oeconomicus.

2. Pojęcie ekonomii behawioralnej – ekonomia a psychologia.

3. Nurty ekonomii behawioralnej.

4. Zastosowanie metod badawczych nauk psychologicznych w ekonomii.

5. Racjonalność w ujęciu ekonomii behawioralnej.

a. Behawioralne aspekty decyzji ekonomicznych konsumenta.

b. Behawioralne aspekty decyzji ekonomicznych producenta.

6. Wybrane zjawiska makroekonomiczne w ujęciu ekonomii behawioralnej.

a. Bezrobocie.

b. Inflacja.

c. Efektywność polityki monetarnej.

d. Wzrost gospodarczy i dobrobyt.

e. Handel międzynarodowy.

f. Cykl koniunkturalny.

g. Kryzysy ekonomiczne.

h. Marginalizacja i wykluczenie społeczne.

7. Krytyka ekonomii behawioralnej.

Literatura:

1. R.H. Thaler, Zachowania niepoprawne, tworzenie ekonomii behawioralnej, Media Rodzina, Poznań 2018.

2. K. Orlik, Makroekonomia behawioralna, jak wyjaśniać zjawiska makroekonomiczne z wykorzystaniem ekonomii behawioralnej, CeDeWu, Warszawa 2017.

3. A. Biela, Informacja i decyzja w ekonomii behawioralnej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2011.

4. P. Zielonka, Punkt odniesienia. Rzecz o motywacyjnych i poznawczych inklinacjach w ekonomii behawioralnej, CeDeWu, Warszawa 2019.

5. D. Ariely, Potęga irracjonalności, ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje, Smak Słowa, Sopot 2018.

6. T. Zaleśkiewicz, Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

7. L. Czerwonka, Behawioralne aspekty decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2015.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: WIEDZA

Student:

W_01 - Ma wiedzę dotyczącą behawioralnego podejścia do głównych teorii i koncepcji ekonomicznych - K_W01, K_W05

W_02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat wpływu czynników ekonomicznych na działalność podmiotów w gospodarce u ujęciu ekonomii behawioralnej - K_W04, K_W19

Efekty uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI

Student:

U_01 - Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomii do wyjaśniania zjawisk oddziałujących na administrację i prawo - K_U01

U_02 - Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy ekonomiczne w oparciu o założenia ekonomii behawioralnej - K_U08

U_03 - Potrafi samodzielnie analizować i oceniać zachodzące procesy ekonomiczne oraz prawidłowo diagnozować ich przyczyny - K_U04

U_04 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - K_U11

U_05 - Ma świadomość znaczenia współdziałania i pracy w grupie oraz konieczności przyjmowania w jej trakcie różnych ról - K_U12

Efekty uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

K_01 - Potrafi aktywnie uczestniczyć w przygotowywaniu i realizacji projektów z zakresu ekonomii behawioralnej oraz przewidywać możliwe skutki proponowanych przez siebie działań - K_K03

K_02 - Ma świadomość dylematów etyczno-moralnych związanych z podejmowanymi przez siebie decyzjami ekonomicznymi - K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie z oceną

Procentowy zakres ocen:

91 - 100% - bdb

81 - 90% - db+

71 - 80% - db

61 - 70% - dst+

51 - 60% - dst

50 - 0% - nast.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Suchodolski
Prowadzący grup: Bartłomiej Suchodolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Suchodolski
Prowadzący grup: Bartłomiej Suchodolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Suchodolski
Prowadzący grup: Bartłomiej Suchodolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Suchodolski
Prowadzący grup: Bartłomiej Suchodolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Suchodolski
Prowadzący grup: Bartłomiej Suchodolski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-09ffcd8d3 (2023-10-16)