Filozofia bezpieczeństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NS-BNA-SL-FB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia bezpieczeństwa |
Jednostka: | Instytut Nauk o Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Bezpośredni kontakt z nauczycielem podczas wykładu 15 godzin Bezpośredni kontakt z nauczycielem podczas ćwiczeń 15 godzin Bezpośredni kontakt z nauczycielem podczas konsultacji 8 godzin Przygotowanie do kolokwium 10 godzin Przestudiowanie zadanej literatury 12 godzin Przygotowanie referatu/prezentacji 5 godzin Przygotowanie do udziału w dyskusji 8 godzin Kolokwium zaliczeniowe 2 godziny Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godzin Punkty ECTS za przedmiot 3 ECTS |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład monograficzny z elementami dyskusji, esej, dyskusja. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Wiedza: W01 – weryfikacja efektu w formie kolokwium końcowego, prezentacji (referatu) oraz eseju Umiejętności: U01– weryfikacja efektu w formie eseju oraz ocena udziału w dyskusji Kompetencje społeczne: K_01 – weryfikacja efektu w formie dyskusji |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Treści kształcenia podbudowane wiedzą z języka polskiego, wiedzy o kulturze i historii z poziomu szkoły średniej. Przedmioty wprowadzające: filozofia, wiedza o państwie i prawie, najnowsza historia świata, teorie wojenne. |
Założenia i cele przedmiotu: | Zdobycie przez studentów wiedzy na temat genezy, istoty i współczesnego stanu filozofii bezpieczeństwa. Nabycie umiejętności samodzielnej oceny historycznych i współczesnych teorii koncepcji bezpieczeństwa strukturalnego i personalnego. |
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Filozofia bezpieczeństwa jako dział przedmiotowy filozofii: • miejsce filozofii bezpieczeństwa pośród innych działów przedmiotowych filozofii; • źródła, definicje, przedmiot i struktura filozofii bezpieczeństwa; • zadania i funkcje filozofii bezpieczeństwa. 2. Polskie koncepcje bezpieczeństwa, wojny i pokoju w okresie Średniowiecza i Renesansu: • początki polskiej myśli polemologicznej i irenologicznej; • dorobek krakowskiej szkoły prawa narodów – Stanisław ze Skarbimierza, Paweł Włodkowic z Brudzewa; • Andrzej Frycz Modrzewski i Arianie Polscy o wojnie, pokoju i bezpieczeństwie. 3. Polska myśl irenologiczna i polemologiczna czasów Oświecenia i pierwszej połowy XIX wieku: • dorobek myślicieli oświeceniowych – Stanisława Leszczyńskiego, Hieronima Stroynowskiego, Józefa Kajetana Skrzetuskiego i Wincentego Skrzetuskiego oraz Hugona Kołłątaja i Stanisława Staszica; • dorobek myślicieli okresu Romantyzmu – Adama Czartoryskiego, J. M. Hoene-Wrońskiego, W. B. Jastrzębowskiego, A. Cieszkowskiego oraz ks. Piotra Ściegiennego; • istota i charakter polskich demokratycznych koncepcji wojen i pokoju. 4. Wojna i pokój w poglądach czołowych myślicieli polskich XX wieku: • zagadnienia wojny i pokoju w humanizmie-kulturalizmie Floriana Znanieckiego; • problematyka bezpieczeństwa w teorii cywilizacji Feliksa Koniecznego; • koncepcja „pokoju” i „nie-pokoju” Bolesława Balcerowicza. 5. Bezpieczeństwo, wojna i pokój w tradycji islamu: • islam jako religia, kultura i cywilizacja; • poglądy irenologiczne i polemologiczne proroka – Muhammada (Mahometa); • problemy bezpieczeństwa w Koranie i tradycji muzułmańskiej; • zasady walki zbrojnej w islamie. 6. Bezpieczeństwo personalne a psychomanipulacje: • charakterystyka kategorii – „manipulacje” i „psychomanipulacje”; • zasady manipulacji (wpływania na innych); • techniki psychomanipulacji; • techniki radzenia sobie z psychomanipulacjami; • psychomanipulacje w polityce. ĆWICZENIA: 1. Problematyka wojen i pokoju w myśli starożytnej Grecji: • indywidualny etos walki w „Iliadzie” Homera, • przysposobienie do pokoju poprzez pracę w „Pracach i dniach” Hezjoda, • Hippiasz z Elidy: kosmopolityczna koncepcja pokoju, • Platon: wojna jako środek do pokoju, • Arystoteles: państwo gwarantem sprawiedliwości, • stoicy i epikurejczycy o bezpieczeństwie, wojnie i pokoju. 2. Myśl polemologiczna i irenologiczna w filozofii starożytnego Rzymu: • Cyceron i jego koncepcja „nienasyconych żądz”, • pokój wewnętrzny w filozofii stoickiej (Marek Aureliusz, Seneka). 3. Koncepcje wojny i pokoju w myśli chrześcijańskiej: • radykalny pacyfizm myślicieli wczesnochrześcijańskich (Tertulian, Orygenes, Laktancjusz), • wojny rodzą się z dążenia do pokoju, czyli „mroki życia społecznego” w filozofii św. Augustyna, • koncepcja bezpieczeństwa, wojen sprawiedliwych i niesprawiedliwych według św. Tomasza z Akwinu. 4. Myśl polemologiczna i irenologiczna czasów nowożytnych (Odrodzenie i wiek XVII): • problemy wojny, pokoju i bezpieczeństwa w myśli politycznej N. Machiavellego, • wielcy utopiści nowożytni o wojnie i pokoju: budowa nowego społeczeństwa warunkiem pokoju (T. Morus, F. Campanella, F. Bacon), • myśl polemologiczna i irenologiczna J. Bodina, T. Hobbesa i H. Grotiusa. 5. Problematyka irenologiczna i polemologiczna w okresie Oświecenia: • filozofia brytyjska: umowa społeczna i zasada użyteczności gwarancją porządku i pokoju (J. Locke, D. Hume, J. Bentham), • filozofia francuska: równość i wolność jednostek podstawą społeczeństwa prawa i moralności (Wolter, J. J. Rousseau, K. Helwecjusz), • filozofia niemiecka: „być to tyle co działać” – rozumna organizacja społeczeństwa drogą do szczęścia i bezpieczeństwa (G. E. Leasing, J. G. Herder, I. Kant). 6. Wojna, pokój i bezpieczeństwo w wybranych kierunkach filozofii współczesnej: • pacyfizm i koncepcja państwa światowego w filozofii Bertranda Russella, • problemy bezpieczeństwa w psychoanalizie i neopsychoanalizie: człowiek na moralnym rozdrożu (Z. Freud, E. Fromm, K. Horney), • problemy wojny, pokoju i bezpieczeństwa w egzystencjalizmie (K. Jaspers, J. P. Sartre, A. Camus) i personalizmie chrześcijańskim (E. Mounier, J. Maritain, P. T. de Chardin). |
Literatura: |
1. K. Drabik, Zagadnienia ontologiczne wojny, bezpieczeństwa i pokoju w poglądach wybranych myślicieli, Warszawa 2011. 2. Z. Kuderowicz, Filozofia o szansach pokoju. Problemy wojny i pokoju w filozofii XX wieku, Białystok 1995. 3. R. Rosa, M. Lipińska-Rzeszutek, M. Kubiak, Filozofia bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego. Tradycja. Współczesność. Nowe wyzwania, Siedlce 2007. 4. W. Rechlewicz. Elementy filozofii bezpieczeństwa, Warszawa 2013. 5. R. Rosa, Filozofia bezpieczeństwa, Warszawa 1995. 6. J. Świniarski, O naturze bezpieczeństwa, Warszawa-Pruszków 1997. 7. S. Koziej, Między piekłem a rajem. Szare bezpieczeństwo na progu XXI wieku, Toruń 2006. 8. Bezpieczeństwo międzynarodowe czasu przemian (pod red. R. Kuźniara i Z. Lachowskiego), Warszawa 2003. 9. R. Rosa, Filozofia i edukacja do bezpieczeństwa, Siedlce 1998 i kolejne wyd. 10. H. Münkler, Wojny naszych czasów, Kraków 2004. 11. Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, (pr. zb.) Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Efekt uczenia się: WIEDZA Student zna i rozumie na poziomie zaawansowanym terminy i pojęcia z zakresu filozofii bezpieczeństwa. Zna główne nurty w filozofii bezpieczeństwa, zna uwarunkowania bezpieczeństwa w poszczególnych epokach historycznych. Posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w zakresie bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego. Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Redaguje samodzielnie esej filozoficzny, gdzie identyfikuje najważniejsze zagrożenia, szanse i wyzwania współczesnego świata, odnosząc je do poznanych koncepcji filozofii bezpieczeństwa. W trakcie pracy krytycznie odnosi się do pracy własnej, jak i prac innych studentów Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Krytycznie podchodzi zarówno do efektów własnej pracy, jak i wyników badań innych osób. Potrafi zająć stanowisko wobec problemów i dylematów pojawiających się w filozofii bezpieczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uzyskają zaliczenie na podstawie ich pracy w ciągu całego semestru. Pod uwagę są brane: • aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie i udział w dyskusji) – 10% oceny; • praca w grupach – 15% oceny • przygotowanie referatu/prezentacji – 20% oceny • przygotowanie eseju tematycznie związanego z zagadnieniami poruszanymi na zajęciach – 20% oceny; • kolokwium – 35% oceny Obowiązuje następująca skala ocen: • 0-50% − niedostateczna (2,0) • 51-60% − dostateczna (3,0) • 61-70% − dostateczna plus (3,5) • 71-80% − dobra (4,0) • 81-90% − dobra plus (4,5) • 91-100% − bardzo dobra (5,0). Sposób uzyskania punktów: 1. aktywny udział w zajęciach – max. 30 pkt. 2. pisemna praca semestralna – max. 60 pkt Spełnienie wszystkich warunków pozwala na uzyskanie pozytywnej oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Kubiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Kubiak, Grzegorz Stolarski, Ewa Zgolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Kubiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Kubiak, Ewa Zgolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Kubiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Kubiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Kubiak | |
Prowadzący grup: | Mariusz Kubiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.