Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NS-PPW-NM-PR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Wykłady 20 godzin Ćwiczenia 10 godzin Konsultacje 17,5 godzin Praca samodzielna studenta 77,5 godziny Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125 godzin Punkty ECTS za przedmiot 5 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład – prezentacje multimedialne, analiza przypadku. Ćwiczenia – dyskusja, uczenie się w oparciu o problem, mapa pojęciowa, prezentacje studentów |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Efekty będą weryfikowane na podstawie odpowiedzi udzielonych na pytania sprawdzające podczas egzaminu oraz podczas dyskusji i prezentacji w ramach ćwiczeń problemowych, symulacji oraz analizy omawianych zjawisk. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Posiadanie kompetencji w zakresie psychologii ogólnej oraz biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania |
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej małego dziecka, ze zwróceniem uwagi na teorie rozwoju, prawidłowości oraz zaburzenia w tym rozwoju. |
Pełny opis: |
Wykłady: Przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwoju. Podstawowe pojęcia psychologii rozwoju. Teorie rozwoju dziecka. Wpływ dziedziczenia na rozwój. Teoria przywiązania. Rozwój poznawczy. Rozwój języka i umiejętności komunikacyjnych. Rozwój emocjonalny. Rozwój pojęcia „ja”. Rodzinny kontekst rozwoju. Zaburzenia w rozwoju dziecka. Ćwiczenia: Rozwój prenatalny. Rozwój w okresie niemowlęctwa. Rozwój w okresie poniemowlęcym. Rozwój w okresie przedszkolnym. Rozwój w okresie wczesnoszkolnym. Rozwój w okresie adolescencji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bee H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka 2. Birch A., Malim T. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN 3. Boyd D., Bee H. (2008), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka 4. Brzezińska A.I., Ziółkowska B., Appelt K. (2016), Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk: Wyd. GWP 5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2017), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wyd. PWN 6. Trempała J. (2012), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wyd. PWN Literatura dodatkowa: 1. Brazelton T.B., Sparrow J.D. (2013), Rozwój dziecka od 3 do 6 lat, Sopot: Wyd. GWP 2. Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wyd. Scholar7 3. Brzezińska A. (red) (2005), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: GWP 4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2017), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Rozwój funkcji psychicznych, Warszawa: Wyd. PWN 5. Matczak A. (2003), Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa: Wyd. Żak 6. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2017), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wyd. PWN 7. Schaffer H.R. (2008), Psychologia dziecka, Warszawa: Wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN 8. Vasta R., Haith M.M., Miller S.A. (2004), Psychologia dziecka, Warszawa: Wyd. WSiP |
Efekty uczenia się: |
Efekt uczenia się: WIEDZA -zna przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwojowej -zna podstawowe pojęcia psychologii rozwoju -zna teorie rozwoju dziecka -zna prawidłowości rozwoju dziecka -zna czynniki zagrażające i stymulujące rozwój dziecka -zna rodzaje, etiologię i objawy zaburzeń w rozwoju dziecka |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie obejmuje materiał z wykładów i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie zaliczenia z ćwiczeń. Kryteria oceniania: 0-50 % - niedostateczny, 51-60% - dostateczny, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-17 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zienkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Zienkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zienkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Zienkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zienkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Zienkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zienkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Zienkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.