Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: NS-PPW-NM-PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Bilans punktów ECTS:

Wykłady 20 godzin

Ćwiczenia 10 godzin

Konsultacje 17,5 godzin

Praca samodzielna studenta 77,5 godziny

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125 godzin

Punkty ECTS za przedmiot 5

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykład – prezentacje multimedialne, analiza przypadku. Ćwiczenia – dyskusja, uczenie się w oparciu o problem, mapa pojęciowa, prezentacje studentów

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Efekty będą weryfikowane na podstawie odpowiedzi udzielonych na pytania sprawdzające podczas egzaminu oraz podczas dyskusji i prezentacji w ramach ćwiczeń problemowych, symulacji oraz analizy omawianych zjawisk.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Posiadanie kompetencji w zakresie psychologii ogólnej oraz biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania

Założenia i cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej małego dziecka, ze zwróceniem uwagi na teorie

rozwoju, prawidłowości oraz zaburzenia w tym rozwoju.

Pełny opis:

Wykłady: Przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwoju. Podstawowe pojęcia psychologii

rozwoju. Teorie rozwoju dziecka. Wpływ dziedziczenia na rozwój. Teoria przywiązania. Rozwój poznawczy.

Rozwój języka i umiejętności komunikacyjnych. Rozwój emocjonalny. Rozwój pojęcia „ja”. Rodzinny

kontekst rozwoju. Zaburzenia w rozwoju dziecka.

Ćwiczenia: Rozwój prenatalny. Rozwój w okresie niemowlęctwa. Rozwój w okresie poniemowlęcym.

Rozwój w okresie przedszkolnym. Rozwój w okresie wczesnoszkolnym. Rozwój w okresie adolescencji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bee H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka

2. Birch A., Malim T. (2012), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości,

Warszawa: Wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Boyd D., Bee H. (2008), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka

4. Brzezińska A.I., Ziółkowska B., Appelt K. (2016), Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk: Wyd. GWP

5. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2017), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wyd. PWN

6. Trempała J. (2012), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wyd. PWN

Literatura dodatkowa:

1. Brazelton T.B., Sparrow J.D. (2013), Rozwój dziecka od 3 do 6 lat, Sopot: Wyd. GWP

2. Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wyd. Scholar7

3. Brzezińska A. (red) (2005), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa,

Gdańsk: GWP

4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2017), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Rozwój funkcji

psychicznych, Warszawa: Wyd. PWN

5. Matczak A. (2003), Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa: Wyd. Żak

6. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2017), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Zagadnienia

ogólne, Warszawa: Wyd. PWN

7. Schaffer H.R. (2008), Psychologia dziecka, Warszawa: Wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN

8. Vasta R., Haith M.M., Miller S.A. (2004), Psychologia dziecka, Warszawa: Wyd. WSiP

Efekty uczenia się:

Efekt uczenia się: WIEDZA

-zna przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwojowej

-zna podstawowe pojęcia psychologii rozwoju

-zna teorie rozwoju dziecka

-zna prawidłowości rozwoju dziecka

-zna czynniki zagrażające i stymulujące rozwój dziecka

-zna rodzaje, etiologię i objawy zaburzeń w rozwoju dziecka

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie obejmuje materiał z wykładów i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie zaliczenia z ćwiczeń.

Kryteria oceniania:

0-50 % - niedostateczny,

51-60% - dostateczny,

61-70% - dostateczny plus,

71-80% - dobry,

81-90% - dobry plus,

91-100% bardzo dobry.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-17
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zienkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Zienkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zienkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Zienkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zienkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Zienkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zienkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Zienkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-09ffcd8d3 (2023-10-16)