Statystyka opisowa w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NS-ZAR-SL-SOwZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka opisowa w zarządzaniu |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta wykłady 30 godzin ćwiczenia 15 godzin konsultacje 30 godzin studiowanie literatury 30 godzin przygotowanie do egzaminu 15 godzin przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń 15 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 150 godzin Punkty ECTS za przedmiot 6 Studia niestacjonarne Aktywność Obciążenie studenta wykłady 24 godzin ćwiczenia 16 godzin konsultacje 5 godzin studiowanie literatury 50 godzin przygotowanie do egzaminu 20 godzin przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń 20 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 150 godzin Punkty ECTS za przedmiot 6 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykłady realizowane są metodą wykładu informacyjnego i problemowego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia audytoryjne polegają na indywidualnym oraz grupowym rozwiąywaniu problemów badawczych z zastosowaniem metod statystycznych. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Kierunkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Weryfikacja efektów uczenia się z zakresu wiedzy przeprowadzana jest w trakcie egzaminu sprawdzającego stopień opanowania przez studentów materiału wykładowego oraz wskazanych pozycji literatury. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie umiejętności następuje poprzez kolokwium pisemne z ćwiczeń oraz ocenę prac z zastosowaniem metod statystyki opisowej. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych następuje w trakcie ćwiczeń poprzez ocenę systematyczności i aktywności studenta oraz jego zachowań w grupie ćwiczeniowej. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu: analizy matematycznej, algebry liniowej, rachunku prawdopodobieństwa, ekonomii, zarządzania, |
Założenia i cele przedmiotu: | 1. Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami statystyki opisowej 2. Doskonalenie praktycznej umiejętności studentów grupowanie danych ekonomicznych, konstrukcja szeregów rozdzielczych, opanowanie umiejętności przeprowadzenia analizy struktury zbiorowości j za pomocą wybranych miar położenia, zmienności, koncentracji, asymetrii 3. Wykształcenie praktycznej umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu doboru metod statystyki opisowej |
Skrócony opis: |
1. Statystyka jako nauka, podstawowe pojęcia statystyczne 2. Cele, przedmiot i zakres badania statystycznego 3. Prezentacja tabelaryczna i graficzna wyników obserwacji statystycznej oraz struktury zjawisk gospodarczo-społecznych 4. Klasyczne i pozycyjne miary położenia 5. Miary zróżnicowania 6. Interpretacja ekonomiczna charakterystyk rozkładu 7. Budowa tablicy korelacyjnej 8. Badanie współzależności dwóch cech 9. Budowa szeregu korelacyjnej 10. Współzależność cech ilościowych i jakościowych 11. Korelacja cech ilościowych 12. Funkcja regresji I i II rodzaju 13. Pojęcie szeregu dynamicznego 14. Wyodrębnianie tendencji rozwojowej |
Pełny opis: |
1. Statystyka jako nauka, podstawowe pojęcia statystyczne 2. Cele, przedmiot i zakres badania statystycznego 3. Prezentacja tabelaryczna i graficzna wyników obserwacji statystycznej oraz struktury zjawisk gospodarczo-społecznych 4. Klasyczne i pozycyjne miary położenia 5. Miary zróżnicowania 6. Interpretacja ekonomiczna charakterystyk rozkładu 7. Budowa tablicy korelacyjnej 8. Badanie współzależności dwóch cech 9. Budowa szeregu korelacyjnej 10. Współzależność cech ilościowych i jakościowych 11. Korelacja cech ilościowych 12. Funkcja regresji I i II rodzaju 13. Pojęcie szeregu dynamicznego 14. Wyodrębnianie tendencji rozwojowej |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A.D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 2. J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2009. 3. H. Kassyk-Rokicka, Statystyka nie jest trudna. Mierniki statystyczne, PWE, Warszawa 2002. Literatura dodatkowa: 1. I. Bąk, M. Markowicz, K. Mojsiewicz, Z. Wawrzyniak Statystyka w zadaniach. Część II. WNT, Warszawa 2002. 2. H. Kassyk-Rokicka (red.), Statystyka. Zbiór zadań. PWE, Warszawa 2006. 3. M. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 zna standardowe metody statystyczne i narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych ekonomicznych i społecznych, K_W08 W_02 zna typowe metody badań w poszczególnych obszarach działalności przedsiębiorstwa: badania rynku, analizy finansowej, poziomu jakości produktów itp. K_W17 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 stosuje oraz ocenia odpowiednie metody i narzędzia do opisu i analizy otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego organizacji, K_U04 U_02 analizuje i prognozuje poziomy oraz dynamikę wybranych wielkości i mierników osiągnięć organizacji różnych typów, K_U05 U_03 stosuje odpowiednie metody i narzędzia analityczne i systemy informatyczne wspomagające procesy podejmowania decyzji, K_U08 U_04 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, K_U17 U_05 potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role. K_U18 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, K_K02 K_02 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin Ćwiczenia: zaliczenie bez oceny Procentowy zakres ocen z egzaminu: 91 – 100% – bardzo dobry 81 – 90% – dobry plus 71 – 80% – dobry 61 – 70% – dostateczny plus 51 – 60% – dostateczny 50 – 0% – niedostateczny Ogólna ocena z ćwiczeń uwzględnia: ocenę z kolokwium – max. 15 punktów, ocenę z prac zaliczeniowych– max. 10 punktów, aktywność studenta w dyskusji oraz w rozwiązywaniu zadań problemowych – max. 5 punktów. Punktowy zakres ocen z ćwiczeń: 27,5 – 30,0 punktów – bardzo dobry 24,5 – 27,0 punktów – dobry plus 24,0 – 21,5 punktów – dobry 18,5 – 21,0 punktów – dostateczny plus 15,5 – 18,0 punktów – dostateczny Ocena końcowa z przedmiotu stanowi ocenę średnią z egzaminu z części wykładowej i ogólnej oceny z ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Marciniuk-Kluska | |
Prowadzący grup: | Aleksander Kompa, Ewa Kompa, Anna Marciniuk-Kluska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Marciniuk-Kluska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kompa, Anna Marciniuk-Kluska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Marciniuk-Kluska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kompa, Anna Marciniuk-Kluska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.