Rekultywacja terenów zdegradowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-GPR-SU-RTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja terenów zdegradowanych |
Jednostka: | Instytut Rolnictwa i Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach 15 udział w ćwiczeniach 15 udział w konsultacjach 10 samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń - przygotowanie do egzaminu 30 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 Punkty ECTS za przedmiot 3 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z wykorzystaniem multimediów. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Egzamin pisemny. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Znajomość podstaw nauk o ziemi |
Założenia i cele przedmiotu: | Celem procesu dydaktycznego jest zdobycie ugruntowanie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej terenów zdegradowanych oraz ich rekultywacji. |
Skrócony opis: |
Geneza , skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji. |
Pełny opis: |
Geneza obszarów zdegradowanych. Skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Cechy litosfery na tle jej podatności/oporności na czynniki degradujące. Perspektywa wprowadzenia Dyrektywy Glebowej. Gleby terenów zdegradowanych i po rekultywacji. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji. Materiały mineralne i organiczne stosowane w rekultywacji. Przegląd terenów zdegradowanych (case study). Analiza wybranych projektów rekultywacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Karczewska A. 2012. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UP, Wrocław. Gworek B. i in. 2004. Technologie rekultywacji gleb. Wyd. IOŚ, Warszawa. Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa. Literatura dodatkowa: Siuta J. 1998. Rekultywacja gruntów. Wyd. IOŚ, Warszawa. Greinert H., Greinert A. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wyd. Polit. Zielonogórska Baran S. 2000. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
Efekt uczenia się: WIEDZA W_01 Zna pojęcia związane z przedmiotem oraz stan prawny w Polsce związany z rekultywacją terenów zdegradowanych. W_02 Ma wiedzę o terenach zdegradowanych, diagnostyce, możliwościach i technologiach rekultywacji. Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI U_01 Rozpoznaje i analizuje zagrożenia degradujące grunty, potrafi ocenić stopień degradacji gruntów. U_02 Potrafi planować i projektować działania rekultywacyjne. Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 Zdaje sobie sprawę z niekompletności własnej wiedzy – widzi potrzebę oraz zna sposoby dotarcia do źródeł, w celu jej aktualizacji. K_02 Jest świadomy skutków przyrodniczych, ekonomicznych i społecznych degradacji terenu i rekultywacji gruntów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Przedział punktacji (ocena): 0-50 (2,0); 51-60 (3,0); 61-70 (3,5); 71-80 (4,0); 81-90 (4,5); 91-100 (5,0). Kolokwium pisemne (waga 0,75), Aktywność i dyskusja na ćwiczeniach (waga 0,25). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Becher | |
Prowadzący grup: | Marcin Becher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Becher | |
Prowadzący grup: | Marcin Becher, Dawid Jaremko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Becher | |
Prowadzący grup: | Marcin Becher, Dawid Jaremko, Barbara Symanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach 15 udział w ćwiczeniach 15 udział w konsultacjach 10 samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń - przygotowanie do egzaminu 30 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 Punkty ECTS za przedmiot 3 |
|
Efekty kształcenia: | Efekt uczenia się: WIEDZA W_01 Zna pojęcia związane z przedmiotem oraz stan prawny w Polsce związany z rekultywacją terenów zdegradowanych. W_02 Ma wiedzę o terenach zdegradowanych, diagnostyce, możliwościach i technologiach rekultywacji. Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI U_01 Rozpoznaje i analizuje zagrożenia degradujące grunty, potrafi ocenić stopień degradacji gruntów. U_02 Potrafi planować i projektować działania rekultywacyjne. Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 Zdaje sobie sprawę z niekompletności własnej wiedzy – widzi potrzebę oraz zna sposoby dotarcia do źródeł, w celu jej aktualizacji. K_02 Jest świadomy skutków przyrodniczych, ekonomicznych i społecznych degradacji terenu i rekultywacji gruntów. |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Przedział punktacji (ocena): 0-50 (2,0); 51-60 (3,0); 61-70 (3,5); 71-80 (4,0); 81-90 (4,5); 91-100 (5,0). Kolokwium pisemne (waga 0,75), Aktywność i dyskusja na ćwiczeniach (waga 0,25). |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z wykorzystaniem multimediów. |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Egzamin pisemny. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Znajomość podstaw nauk o ziemi |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Celem procesu dydaktycznego jest zdobycie ugruntowanie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej terenów zdegradowanych oraz ich rekultywacji. |
|
Skrócony opis: |
Geneza , skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji. |
|
Pełny opis: |
Geneza obszarów zdegradowanych. Skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Cechy litosfery na tle jej podatności/oporności na czynniki degradujące. Perspektywa wprowadzenia Dyrektywy Glebowej. Gleby terenów zdegradowanych i po rekultywacji. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji. Materiały mineralne i organiczne stosowane w rekultywacji. Przegląd terenów zdegradowanych (case study). Analiza wybranych projektów rekultywacji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Karczewska A. 2012. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UP, Wrocław. Gworek B. i in. 2004. Technologie rekultywacji gleb. Wyd. IOŚ, Warszawa. Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa. Literatura dodatkowa: Siuta J. 1998. Rekultywacja gruntów. Wyd. IOŚ, Warszawa. Greinert H., Greinert A. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wyd. Polit. Zielonogórska Baran S. 2000. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR, Lublin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Becher | |
Prowadzący grup: | Marcin Becher, Anna Majchrowska-Safaryan, Barbara Symanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.