Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rekultywacja terenów zdegradowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-GPR-SU-RTZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rekultywacja terenów zdegradowanych
Jednostka: Instytut Rolnictwa i Ogrodnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Bilans punktów ECTS:

udział w wykładach 15

udział w ćwiczeniach 15

udział w konsultacjach 10

samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń -

przygotowanie do egzaminu 30

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75

Punkty ECTS za przedmiot 3


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z wykorzystaniem multimediów.

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Egzamin pisemny.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Znajomość podstaw nauk o ziemi

Założenia i cele przedmiotu:

Celem procesu dydaktycznego jest zdobycie ugruntowanie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej terenów zdegradowanych oraz ich rekultywacji.

Skrócony opis:

Geneza , skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji.

Pełny opis:

Geneza obszarów zdegradowanych. Skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Cechy litosfery na tle jej podatności/oporności na czynniki degradujące. Perspektywa wprowadzenia Dyrektywy Glebowej. Gleby terenów zdegradowanych i po rekultywacji. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji. Materiały mineralne i organiczne stosowane w rekultywacji. Przegląd terenów zdegradowanych (case study). Analiza wybranych projektów rekultywacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Karczewska A. 2012. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UP, Wrocław.

Gworek B. i in. 2004. Technologie rekultywacji gleb. Wyd. IOŚ, Warszawa.

Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa.

Literatura dodatkowa:

Siuta J. 1998. Rekultywacja gruntów. Wyd. IOŚ, Warszawa.

Greinert H., Greinert A. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wyd. Polit. Zielonogórska

Baran S. 2000. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR, Lublin.

Efekty uczenia się:

Efekt uczenia się: WIEDZA

W_01 Zna pojęcia związane z przedmiotem oraz stan prawny w Polsce związany z rekultywacją terenów zdegradowanych.

W_02 Ma wiedzę o terenach zdegradowanych, diagnostyce, możliwościach i technologiach rekultywacji.

Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI

U_01 Rozpoznaje i analizuje zagrożenia degradujące grunty, potrafi ocenić stopień degradacji gruntów.

U_02 Potrafi planować i projektować działania rekultywacyjne.

Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 Zdaje sobie sprawę z niekompletności własnej wiedzy – widzi potrzebę oraz zna sposoby dotarcia do źródeł, w celu jej aktualizacji.

K_02 Jest świadomy skutków przyrodniczych, ekonomicznych i społecznych degradacji terenu i rekultywacji gruntów.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Przedział punktacji (ocena): 0-50 (2,0); 51-60 (3,0); 61-70 (3,5); 71-80 (4,0); 81-90 (4,5); 91-100 (5,0).

Kolokwium pisemne (waga 0,75), Aktywność i dyskusja na ćwiczeniach (waga 0,25).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Becher
Prowadzący grup: Marcin Becher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Becher
Prowadzący grup: Marcin Becher, Dawid Jaremko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Becher
Prowadzący grup: Marcin Becher, Dawid Jaremko, Barbara Symanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Egzamin
Bilans punktów ECTS:

udział w wykładach 15

udział w ćwiczeniach 15

udział w konsultacjach 10

samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń -

przygotowanie do egzaminu 30

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75

Punkty ECTS za przedmiot 3

Efekty kształcenia:

Efekt uczenia się: WIEDZA

W_01 Zna pojęcia związane z przedmiotem oraz stan prawny w Polsce związany z rekultywacją terenów zdegradowanych.

W_02 Ma wiedzę o terenach zdegradowanych, diagnostyce, możliwościach i technologiach rekultywacji.

Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI

U_01 Rozpoznaje i analizuje zagrożenia degradujące grunty, potrafi ocenić stopień degradacji gruntów.

U_02 Potrafi planować i projektować działania rekultywacyjne.

Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 Zdaje sobie sprawę z niekompletności własnej wiedzy – widzi potrzebę oraz zna sposoby dotarcia do źródeł, w celu jej aktualizacji.

K_02 Jest świadomy skutków przyrodniczych, ekonomicznych i społecznych degradacji terenu i rekultywacji gruntów.

Forma i warunki zaliczenia::

Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Przedział punktacji (ocena): 0-50 (2,0); 51-60 (3,0); 61-70 (3,5); 71-80 (4,0); 81-90 (4,5); 91-100 (5,0).

Kolokwium pisemne (waga 0,75), Aktywność i dyskusja na ćwiczeniach (waga 0,25).


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z wykorzystaniem multimediów.

Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Egzamin pisemny.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Znajomość podstaw nauk o ziemi

Założenia i cele przedmiotu:

Celem procesu dydaktycznego jest zdobycie ugruntowanie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej terenów zdegradowanych oraz ich rekultywacji.

Skrócony opis:

Geneza , skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji.

Pełny opis:

Geneza obszarów zdegradowanych. Skutki środowiskowe, ekonomiczne i społeczne degradacji powierzchni ziemi w Polsce. Cechy litosfery na tle jej podatności/oporności na czynniki degradujące. Perspektywa wprowadzenia Dyrektywy Glebowej. Gleby terenów zdegradowanych i po rekultywacji. Organizacja i podstawy prawne rekultywacji gruntów. Cele, zadania i zasady rekultywacji. Przesłanki wyboru kierunku i technologii rekultywacji. Etapy procesu rekultywacji. Organizacja i zarządzanie procesami rekultywacji. Przegląd technologii fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w rekultywacji. Materiały mineralne i organiczne stosowane w rekultywacji. Przegląd terenów zdegradowanych (case study). Analiza wybranych projektów rekultywacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Karczewska A. 2012. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UP, Wrocław.

Gworek B. i in. 2004. Technologie rekultywacji gleb. Wyd. IOŚ, Warszawa.

Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa.

Literatura dodatkowa:

Siuta J. 1998. Rekultywacja gruntów. Wyd. IOŚ, Warszawa.

Greinert H., Greinert A. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego. Wyd. Polit. Zielonogórska

Baran S. 2000. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR, Lublin.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Becher
Prowadzący grup: Marcin Becher, Anna Majchrowska-Safaryan, Barbara Symanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-09ffcd8d3 (2023-10-16)