Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-KRM-NL-PSYCHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Nauk o Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | bezpośredni kontakt z nauczycielem podczas wykładu 9 bezpośredni kontakt z nauczycielem podczas ćwiczeń 9 bezpośredni kontakt z nauczycielem podczas konsultacji 7 przygotowanie do zajęć, przestudiowanie zadanej literatury 27 przygotowanie prezentacji 8 przygotowanie do zaliczenia 15 Łącznie 75 godzin: 3 ECTS |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz filmów edukacyjnych, wykład problemowy. Ćwiczenia z zastosowaniem metod aktywizujących. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Kierunkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Weryfikacja efektów w zakresie umiejętności U_01 i U_02 oraz kompetencji społecznych K_01 na podstawie zaangażowania studenta w realizację zagadnień problemowych w trakcie ćwiczeń oraz podczas dyskusji na wykładzie. Weryfikacja efektów w zakresie wiedzy W_01 oraz W_02 w trakcie zaliczenia końcowego. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Znajomość podstaw socjologii i psychologii ogólnej. |
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu psychologii społecznej oraz ukształtowanie umiejętności wykorzystania tej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wyjaśniania własnych zachowań. Omawiane zagadnienia ilustrowane będą odpowiednimi ćwiczeniami i przykładami z codziennego życia. |
Pełny opis: |
Wykłady: Psychologia społeczna – podstawowe założenia i terminologia. Atrybucje. Role i normy społeczne. Postawy i ich zmiana. Konformizm, zgodność, posłuszeństwo. Uprzedzenia i dyskryminacja. Agresja. Tworzenie relacji. Ćwiczenia: Ja i wizerunek własnej osoby. Autoprezentacja. Spostrzeganie osób. Dynamika grupy. Płeć a zachowania społeczne. Atrakcyjność i bliskość. Psychologia kłamstwa (przejawy, funkcje, motywacje). Psychologia plotki (terminologia, funkcje, motywacje). Kulturowe zróżnicowanie ludzkich interakcji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012 2. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2009 3. Wosińska W., Psychologia życia społecznego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004 Literatura dodatkowa: 1. Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016 3. Aronson E. (red.), Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W_01 zna i rozumie kluczowe zagadnienia z zakresu psychologii społecznej oraz wybrane aspekty wiedzy szczegółowej w naukach z nią powiązanych K_W02 W_02 zna i rozumie cechy człowieka jako podmiotu konstytuującego zasady prawidłowego funkcjonowania społecznego, rozpoznaje zagrożenia i negatywne skutki tych oddziaływań na człowieka i środowisko społeczne K_W03 UMIEJĘTNOŚCI U_01 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, właściwie analizować i interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia, metody, techniki i narzędzia z zakresu psychologii i nauk pokrewnych do rozwiązywania pojawiających się problemów K_U01 U_02 potrafi dokonywać właściwego wyboru źródeł oraz informacji z nich pochodzących, formułować oceny, krytycznie analizować, syntetyzować wyniki tych działań K_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania aktywności na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, zaś wykład – zaliczeniem z oceną. Studenci uzyskają zaliczenie na podstawie ich pracy w ciągu całego semestru. Pod uwagę są brane: 1. aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie i udział w dyskusji) – 25% oceny; 2. przygotowanie prezentacji na jeden z wybranych tematów – 25% oceny; 3. kolokwium – 50% oceny. Obowiązuje następująca skala ocen: 0-50 % – ocena ndst 51-60 % – ocena dst 61-70 % – ocena + dst 71-80 % – ocena db 81-90 % – ocena + db 91-100 % – ocena bdb Spełnienie wszystkich warunków pozwala na uzyskanie pozytywnej oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Krzewniak | |
Prowadzący grup: | Daria Krzewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Krzewniak | |
Prowadzący grup: | Daria Krzewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Krzewniak | |
Prowadzący grup: | Daria Krzewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.