Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-PED-PO-SU-PSE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Wykłady 15 godzin

Ćwiczenia 15 godzin

Konsultacje 8 godzin

Samodzielne przygotowanie się do zajęć 12 godzin

Samodzielne studiowanie literatury 15 godzin

Samodzielne przygotowanie do zaliczenia

przedmiotu 10 godzin

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godzin

Punkty ECTS za przedmiot 3

Studia niestacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Wykłady 9 godzin

Ćwiczenia 9 godzin

Konsultacje 5 godzin

Samodzielne przygotowanie się do zajęć 22 godziny

Samodzielne studiowanie literatury 15 godzin

Samodzielne przygotowanie do zaliczenia

przedmiotu 15 godzin

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godziny

Punkty ECTS za przedmiot 3

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Metody: problemowa, podająca, ćwiczenia praktyczne. Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Efekty weryfikowane na podstawie projektu edukacyjnego pisemnego – prezentowanego przed grupą,

opracowanego wokół zagadnienia problemowego w oparciu o tematykę ćwiczeń.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Zaliczenie kursów z zakresu psychologii na wcześniejszych etapach edukacyjnych

Założenia i cele przedmiotu:

Opanowanie wiedzy z zakresu psychologii edukacji

niezbędnej do rozumienia zachowań nauczycieli i

uczniów. Wyposażenia w wiedzę i umiejętności z

zakresu psychologii edukacji niezbędne do

wykorzystania w praktyce pedagogicznej.

Pełny opis:

Wykłady: Psychopedagogiczna analiza procesów nauczania i uczenia się. Podmiot w procesach

nauczania-uczenia się. Pojęcie ja. Stymulowanie rozwoju wiedzy o samym sobie, samorealizacja i

samoprezentacja. Kształtowanie poczucia tożsamości. Stymulowanie rozwoju twórczości wychowanków.

Strategie nauczania i wychowania a mechanizmy warunkowania klasycznego, instrumentalnego oraz

modelowania. Zjawisko wyuczonej bezradności. Strategie nauczania i wychowania a mechanizmy i

prawidłowości rządzące funkcjonowaniem myślenia przedoperacyjnego. Strategie nauczania i wychowania

a mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem konkretnych operacji myślowych. Strategie

nauczania i wychowania a mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem formalnych operacji

myślowych.

Ćwiczenia: Optymalizacja rozwoju społeczno-moralnego dzieci i młodzieży. Wpływ różnic indywidualnych

na przebieg procesów nauczania i uczenia się (szczególnie inteligencji). Stymulowanie rozwoju inteligencji

emocjonalnej uczniów. Procesy interakcji i komunikacji nauczyciel-uczeń. Rozwijanie umiejętności

komunikacyjnych i interakcyjnych uczniów. Komunikacja niewerbalna. Procesy interakcji i komunikacji

nauczyciel-uczeń. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i interakcyjnych uczniów. Komunikacja

werbalna. Proces edukacji a zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Napierała B., Trempała J.,(red.), [2002],

2. Gallowey Ch., [1988], Psychologia uczenia się i nauczania, T. I i II, wyd. I, s. 306, s. 301.

3. J.Strelau (red.), Psychologia, t. 1-3, Gdańsk 2000.

4. L.A.Pervin, Psychologia osobowości, Gdańsk 2002.

Literatura dodatkowa:

1. Brophy J., [2002], Motywowanie uczniów do nauki,.

2. Nieciuński S., [2006] ,Kształcenie akademickie a intelektualny rozwój młodzieży studenckiej. Państwo i

Społeczeństwo, s. 15-27

3. Sternberg, Psychologia poznawcza, [2001], Rozwój poznawczy, s. 342-365 A. Gałdowa (red.),

Klasyczne i współczesne teorie osobowości, Kraków 1999.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W_01

zna klasyczne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i

nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne

B1.W1; B1.W2;

B1.W4; B1.W1;

B2.W3; C.W1;

CW2

K_W03

W_02 zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich

prawidłowości i zakłóceń

B1.W3; B2.W4;

C.W7; D1.W4;

D1.W13

K_W01

UMIEJĘTNOŚCI

U_01

potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z

wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować

rozwiązania problemów,

B1.U1; B1.U2;

B1.U4; D1.U7

K_U01

: KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01

jest gotów do porozumienia się z osobami pochodzącymi z różnych

środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania

konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie

szkolnej i poza nią

B2.K2

K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną. Ocena wystawiona na podstawie odpowiedzi na 3 pytania z zakresu poziomu

zrozumienia danego zagadnienia z psychologii edukacji, umiejętności analizy i syntezy poszczególnych

informacji oraz rozwiązywania problemów związanych z psychologią edukacji: bardzo dobry – wybitne

osiągnięcia (wyniki) z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów, dobry+ – powyżej pewnego

standardu, z pewnymi błędami, dobry – generalnie solidna odpowiedź, ale z szeregiem zauważalnych

błędów, dostateczny+ – zadowalający, ale ze znaczącymi (istotnymi) brakami, dostateczny – będzie można

przyznać, gdy student gruntownie powtórzy całość materiału, niedostateczny – brak przygotowania i

odpowiedzi na pytania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Sędek
Prowadzący grup: Renata Bareja, Andrzej Sędek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-2d972b65e (2024-04-03)