Psychologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-PED-PO-SU-PSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykłady 15 godzin Ćwiczenia 15 godzin Konsultacje 8 godzin Samodzielne przygotowanie się do zajęć 12 godzin Samodzielne studiowanie literatury 15 godzin Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godzin Punkty ECTS za przedmiot 3 Studia niestacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykłady 9 godzin Ćwiczenia 9 godzin Konsultacje 5 godzin Samodzielne przygotowanie się do zajęć 22 godziny Samodzielne studiowanie literatury 15 godzin Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godziny Punkty ECTS za przedmiot 3 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Metody: problemowa, podająca, ćwiczenia praktyczne. Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Efekty weryfikowane na podstawie projektu edukacyjnego pisemnego – prezentowanego przed grupą, opracowanego wokół zagadnienia problemowego w oparciu o tematykę ćwiczeń. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Zaliczenie kursów z zakresu psychologii na wcześniejszych etapach edukacyjnych |
Założenia i cele przedmiotu: | Opanowanie wiedzy z zakresu psychologii edukacji niezbędnej do rozumienia zachowań nauczycieli i uczniów. Wyposażenia w wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii edukacji niezbędne do wykorzystania w praktyce pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Wykłady: Psychopedagogiczna analiza procesów nauczania i uczenia się. Podmiot w procesach nauczania-uczenia się. Pojęcie ja. Stymulowanie rozwoju wiedzy o samym sobie, samorealizacja i samoprezentacja. Kształtowanie poczucia tożsamości. Stymulowanie rozwoju twórczości wychowanków. Strategie nauczania i wychowania a mechanizmy warunkowania klasycznego, instrumentalnego oraz modelowania. Zjawisko wyuczonej bezradności. Strategie nauczania i wychowania a mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem myślenia przedoperacyjnego. Strategie nauczania i wychowania a mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem konkretnych operacji myślowych. Strategie nauczania i wychowania a mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem formalnych operacji myślowych. Ćwiczenia: Optymalizacja rozwoju społeczno-moralnego dzieci i młodzieży. Wpływ różnic indywidualnych na przebieg procesów nauczania i uczenia się (szczególnie inteligencji). Stymulowanie rozwoju inteligencji emocjonalnej uczniów. Procesy interakcji i komunikacji nauczyciel-uczeń. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i interakcyjnych uczniów. Komunikacja niewerbalna. Procesy interakcji i komunikacji nauczyciel-uczeń. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i interakcyjnych uczniów. Komunikacja werbalna. Proces edukacji a zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Harwas-Napierała B., Trempała J.,(red.), [2002], 2. Gallowey Ch., [1988], Psychologia uczenia się i nauczania, T. I i II, wyd. I, s. 306, s. 301. 3. J.Strelau (red.), Psychologia, t. 1-3, Gdańsk 2000. 4. L.A.Pervin, Psychologia osobowości, Gdańsk 2002. Literatura dodatkowa: 1. Brophy J., [2002], Motywowanie uczniów do nauki,. 2. Nieciuński S., [2006] ,Kształcenie akademickie a intelektualny rozwój młodzieży studenckiej. Państwo i Społeczeństwo, s. 15-27 3. Sternberg, Psychologia poznawcza, [2001], Rozwój poznawczy, s. 342-365 A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne teorie osobowości, Kraków 1999. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W_01 zna klasyczne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne B1.W1; B1.W2; B1.W4; B1.W1; B2.W3; C.W1; CW2 K_W03 W_02 zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń B1.W3; B2.W4; C.W7; D1.W4; D1.W13 K_W01 UMIEJĘTNOŚCI U_01 potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów, B1.U1; B1.U2; B1.U4; D1.U7 K_U01 : KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 jest gotów do porozumienia się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią B2.K2 K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną. Ocena wystawiona na podstawie odpowiedzi na 3 pytania z zakresu poziomu zrozumienia danego zagadnienia z psychologii edukacji, umiejętności analizy i syntezy poszczególnych informacji oraz rozwiązywania problemów związanych z psychologią edukacji: bardzo dobry – wybitne osiągnięcia (wyniki) z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów, dobry+ – powyżej pewnego standardu, z pewnymi błędami, dobry – generalnie solidna odpowiedź, ale z szeregiem zauważalnych błędów, dostateczny+ – zadowalający, ale ze znaczącymi (istotnymi) brakami, dostateczny – będzie można przyznać, gdy student gruntownie powtórzy całość materiału, niedostateczny – brak przygotowania i odpowiedzi na pytania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Sędek | |
Prowadzący grup: | Renata Bareja, Andrzej Sędek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.