Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja włączająca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-PED-SL-EW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja włączająca
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Zacharuk
Prowadzący grup: Tamara Zacharuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Zacharuk
Prowadzący grup: Tamara Zacharuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Wykłady 15 godzin

Praca samodzielna 10 godzin

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godzin

Punkty ECTS za przedmiot 1

Efekty kształcenia:

Symbol

efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu

kierunkowego

W_01

zna sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres

diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie),

konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych

potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie IPET-ów)

K_W06

Symbol

efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu

kierunkowego

U_01 potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy

programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów K_U01

Symbol

efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu

kierunkowego

K_01 jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im

wsparcia i pomocy K_01


Forma i warunki zaliczenia::

Zaliczenie z oceną w formie ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie z oceną w formie ustnej lub pisemnej.

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie łącznie za test pisemny co najmniej 51% punktów. Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco:

• 0-50% - 2,0

• 51-60% - 3,0

• 61-70% - 3,5

• 71-80% - 4,0

• 81-90% - 4,5

• Powyżej 91% - 5,0

Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści przedmiotu. Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład informacyjny, wspomagany technikami multimedialnymi, tezy poparte

przykładami praktycznymi (studium doświadczeń praktycznych popartych badaniami naukowymi na

podstawie literatury przedmiotu); wykład problemowy, dyskusja.


Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Zaliczenie z oceną w formie ustnej lub pisemnej.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Ogólna wiedza o wychowaniu oraz znajomość zagadnień omawianych we wcześniej zrealizowanych

semestrach z psychologii, pedagogiki.

Założenia i cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z

teorią edukacji włączającej oraz z problematyką

specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z sylabusem, zaprezentowanie oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobów ich weryfikacji. Wskazanie na kryteria zaliczenia przedmiotu.

2. Od wykluczenia, przez segregację, integrację po inkluzję.

3. Szanse i bariery inkluzji w edukacji.

4. Edukacja inkluzyjna jako remedium przeciw wykluczeniu społecznemu.

5. Wpływ na rozwój inkluzji krajowych i międzynarodowych aktów prawnych.

6. Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń edukacji inkluzyjnej.

7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga.

8. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie).

9. Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów).

10. Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

11. Przykłady dobrych praktyk w edukacji inkluzyjnej

12. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013

2. Głodkowska J. (2010). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS.

3. Szumski G.(2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN

4. Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Siedlce.: wyd. UPH

5. Pytka L. Zacharuk T. (2014), Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej. Siedlce : wyd. UPH

Literatura dodatkowa:

1. Maciarz A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków : Impuls

2. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: APS.

3. Sendecka E. Wiśniewska E, Krajewska-Kułak E., Kułak W. Funkcjonowanie społeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, Neurologia dziecięca, vol. 19/2010, nr 37

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 i z 2018 r., poz. 1485).

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r., poz. 1485).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz z 2018 r., poz. 1647).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534).

8. Czasopismo „Student Niepełnosprawny . Szkice i rozprawy” (red. .Zacharuk T.)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Zacharuk
Prowadzący grup: Tamara Zacharuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Wykłady 15 godzin

Praca samodzielna 10 godzin

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godzin

Punkty ECTS za przedmiot 1

Studia niestacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Wykłady 9 godzin

Praca samodzielna 16 godzin

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godzin

Punkty ECTS za przedmiot 1



Efekty kształcenia:

Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego

W_01 zna sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_W06, K_W08

Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego

U_01 potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów K_U03

Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego

K_01 jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy K_K01


Forma i warunki zaliczenia::

Zaliczenie z oceną. Na zaliczenie składa się test weryfikacji wiedzy oraz analiza indywidualnego przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ocena z wiedzy. Student otrzymuje maksymalnie 10 pkt, zalicza test od 6 pkt. Ocena analizy indywidualnego przypadku. Student otrzymuje maksymalnie 10 pkt, zalicza zadanie od 6 pkt. (ocena w 50% dotyczy umiejętności wyboru programu nauczania zgodnego z wymaganiami podstawy programowej i dostosowania go do potrzeb edukacyjnych uczniów; i 50% dotyczy gotowości do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy). Ocena końcowa: Student maksymalnie może uzyskać 20 pkt. Student uzyskuje zaliczenie od 12 pkt. Zakres ocen z zaliczenia z oceną: 19-20 pkt – bardzo dobry, 17-18 pkt – dobry plus, 15-16 pkt – dobry, 13-14 pkt. dostateczny plus, 12 pkt – dostateczny, poniżej 12 pkt – niedostateczny.

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład informacyjny, wspomagany technikami multimedialnymi, tezy poparte przykładami praktycznymi (studium doświadczeń praktycznych popartych badaniami naukowymi na podstawie literatury przedmiotu); wykład problemowy, dyskusja. Wybrane treści realizowane w Laboratorium Symulacji Niepełnosprawności.

Rodzaj przedmiotu:

Podstawowy

Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Weryfikacja efektów uczenia się z zakresu wiedzy przeprowadzana jest w trakcie zaliczenia pisemnego w formie testu sprawdzającego stopień opanowania przez studentów materiału wykładowego oraz wskazanych pozycji literatury. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie umiejętności następuje poprzez przedstawienie analizy indywidualnego przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych poprzez analizę indywidualnego przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście wsparcia

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Ogólna wiedza o wychowaniu oraz znajomość zagadnień omawianych we wcześniej zrealizowanych semestrach z psychologii, pedagogiki.

Założenia i cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teorią edukacji włączającej oraz z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z sylabusem, zaprezentowanie oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobów ich weryfikacji. Wskazanie na kryteria zaliczenia przedmiotu. Od wykluczenia, przez segregację, integrację po inkluzję. Szanse i bariery inkluzji w edukacji. Edukacja inkluzyjna jako remedium przeciw wykluczeniu społecznemu. Wpływ na rozwój inkluzji krajowych i międzynarodowych aktów prawnych. Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń edukacji inkluzyjnej. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych). Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przykłady dobrych praktyk w edukacji inkluzyjnej. Podstawy prawne i organizacyjne dostępności. Koncepcja i zasady projektowania uniwersalnego. Dostępność i projektowanie uniwersalne w przestrzeni architektonicznej. Dostępność i projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej. Dostępność i projektowanie uniwersalne w przestrzeni komunikacyjnej. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013

2. Chrzanowska I., Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa 2 Wydawnictwo FRSE https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18346/7-chrzanowska-szumski-edukacja-wlaczajaca-w-przedszkolu-i-szkole.pdf?sequence=1&isAllowed=y

3. Pytka L. Zacharuk T. (2014), Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej. Siedlce: wyd. UPH

1. Maciarz A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków : Impuls

2. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: APS.

3. Mitchel D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis.

4. Szumski G.(2009), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych : sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa: PWN

5. Jówko E. (red.),Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, Siedlce, UPH 2019

6. Zacharuk T. (red.), Edukacja inkluzyjna. Synergia działań, Siedlce, UPH, 2019

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 i z 2018 r., poz. 1485).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r., poz. 1485).

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz z 2018 r., poz. 1647).

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534).

11. Czasopismo „Student Niepełnosprawny . Szkice i rozprawy” (red. .Zacharuk T.)

12. Materiały ORE

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Zacharuk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-09ffcd8d3 (2023-10-16)