Edukacja włączająca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-PED-SL-EW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja włączająca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Zacharuk | |
Prowadzący grup: | Tamara Zacharuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Zacharuk | |
Prowadzący grup: | Tamara Zacharuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykłady 15 godzin Praca samodzielna 10 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godzin Punkty ECTS za przedmiot 1 |
|
Efekty kształcenia: | Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 zna sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie IPET-ów) K_W06 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów K_U01 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy K_01 |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie z oceną w formie ustnej lub pisemnej. Zaliczenie z oceną w formie ustnej lub pisemnej. Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną Podstawą zaliczenia jest uzyskanie łącznie za test pisemny co najmniej 51% punktów. Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco: • 0-50% - 2,0 • 51-60% - 3,0 • 61-70% - 3,5 • 71-80% - 4,0 • 81-90% - 4,5 • Powyżej 91% - 5,0 Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści przedmiotu. Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, wspomagany technikami multimedialnymi, tezy poparte przykładami praktycznymi (studium doświadczeń praktycznych popartych badaniami naukowymi na podstawie literatury przedmiotu); wykład problemowy, dyskusja. |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Zaliczenie z oceną w formie ustnej lub pisemnej. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Ogólna wiedza o wychowaniu oraz znajomość zagadnień omawianych we wcześniej zrealizowanych semestrach z psychologii, pedagogiki. |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teorią edukacji włączającej oraz z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z sylabusem, zaprezentowanie oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobów ich weryfikacji. Wskazanie na kryteria zaliczenia przedmiotu. 2. Od wykluczenia, przez segregację, integrację po inkluzję. 3. Szanse i bariery inkluzji w edukacji. 4. Edukacja inkluzyjna jako remedium przeciw wykluczeniu społecznemu. 5. Wpływ na rozwój inkluzji krajowych i międzynarodowych aktów prawnych. 6. Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń edukacji inkluzyjnej. 7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga. 8. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie). 9. Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów). 10. Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 11. Przykłady dobrych praktyk w edukacji inkluzyjnej 12. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013 2. Głodkowska J. (2010). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS. 3. Szumski G.(2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN 4. Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Siedlce.: wyd. UPH 5. Pytka L. Zacharuk T. (2014), Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej. Siedlce : wyd. UPH Literatura dodatkowa: 1. Maciarz A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków : Impuls 2. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: APS. 3. Sendecka E. Wiśniewska E, Krajewska-Kułak E., Kułak W. Funkcjonowanie społeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, Neurologia dziecięca, vol. 19/2010, nr 37 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 i z 2018 r., poz. 1485). 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r., poz. 1485). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz z 2018 r., poz. 1647). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534). 8. Czasopismo „Student Niepełnosprawny . Szkice i rozprawy” (red. .Zacharuk T.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Zacharuk | |
Prowadzący grup: | Tamara Zacharuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykłady 15 godzin Praca samodzielna 10 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godzin Punkty ECTS za przedmiot 1 Studia niestacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykłady 9 godzin Praca samodzielna 16 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godzin Punkty ECTS za przedmiot 1 |
|
Efekty kształcenia: | Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 zna sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_W06, K_W08 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów K_U03 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy K_K01 |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Zaliczenie z oceną. Na zaliczenie składa się test weryfikacji wiedzy oraz analiza indywidualnego przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ocena z wiedzy. Student otrzymuje maksymalnie 10 pkt, zalicza test od 6 pkt. Ocena analizy indywidualnego przypadku. Student otrzymuje maksymalnie 10 pkt, zalicza zadanie od 6 pkt. (ocena w 50% dotyczy umiejętności wyboru programu nauczania zgodnego z wymaganiami podstawy programowej i dostosowania go do potrzeb edukacyjnych uczniów; i 50% dotyczy gotowości do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy). Ocena końcowa: Student maksymalnie może uzyskać 20 pkt. Student uzyskuje zaliczenie od 12 pkt. Zakres ocen z zaliczenia z oceną: 19-20 pkt – bardzo dobry, 17-18 pkt – dobry plus, 15-16 pkt – dobry, 13-14 pkt. dostateczny plus, 12 pkt – dostateczny, poniżej 12 pkt – niedostateczny. |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, wspomagany technikami multimedialnymi, tezy poparte przykładami praktycznymi (studium doświadczeń praktycznych popartych badaniami naukowymi na podstawie literatury przedmiotu); wykład problemowy, dyskusja. Wybrane treści realizowane w Laboratorium Symulacji Niepełnosprawności. |
|
Rodzaj przedmiotu: | Podstawowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Weryfikacja efektów uczenia się z zakresu wiedzy przeprowadzana jest w trakcie zaliczenia pisemnego w formie testu sprawdzającego stopień opanowania przez studentów materiału wykładowego oraz wskazanych pozycji literatury. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie umiejętności następuje poprzez przedstawienie analizy indywidualnego przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych poprzez analizę indywidualnego przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście wsparcia |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Ogólna wiedza o wychowaniu oraz znajomość zagadnień omawianych we wcześniej zrealizowanych semestrach z psychologii, pedagogiki. |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teorią edukacji włączającej oraz z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z sylabusem, zaprezentowanie oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobów ich weryfikacji. Wskazanie na kryteria zaliczenia przedmiotu. Od wykluczenia, przez segregację, integrację po inkluzję. Szanse i bariery inkluzji w edukacji. Edukacja inkluzyjna jako remedium przeciw wykluczeniu społecznemu. Wpływ na rozwój inkluzji krajowych i międzynarodowych aktów prawnych. Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń edukacji inkluzyjnej. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie). Dostosowywanie procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych). Ocena skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przykłady dobrych praktyk w edukacji inkluzyjnej. Podstawy prawne i organizacyjne dostępności. Koncepcja i zasady projektowania uniwersalnego. Dostępność i projektowanie uniwersalne w przestrzeni architektonicznej. Dostępność i projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej. Dostępność i projektowanie uniwersalne w przestrzeni komunikacyjnej. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013 2. Chrzanowska I., Szumski G., (red.), (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa 2 Wydawnictwo FRSE https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18346/7-chrzanowska-szumski-edukacja-wlaczajaca-w-przedszkolu-i-szkole.pdf?sequence=1&isAllowed=y 3. Pytka L. Zacharuk T. (2014), Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej. Siedlce: wyd. UPH 1. Maciarz A. (1999). Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków : Impuls 2. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: APS. 3. Mitchel D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis. 4. Szumski G.(2009), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych : sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa: PWN 5. Jówko E. (red.),Instytucjonalne uwarunkowania inkluzji społecznej. Synergia działań, Siedlce, UPH 2019 6. Zacharuk T. (red.), Edukacja inkluzyjna. Synergia działań, Siedlce, UPH, 2019 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 i z 2018 r., poz. 1485). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r., poz. 1485). 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz z 2018 r., poz. 1647). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534). 11. Czasopismo „Student Niepełnosprawny . Szkice i rozprawy” (red. .Zacharuk T.) 12. Materiały ORE |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Zacharuk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.