Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-PED-SL-SO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 28 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Bobryk
Prowadzący grup: Adam Bobryk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Wykład 30

Konsultacje 0,5

Studiowanie literatury 12

Napisanie eseju 5

Przygotowanie do egzaminu 27,5

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75

Punkty ECTS za przedmiot 3


Efekty kształcenia:

Efekt uczenia się: WIEDZA

W_01 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach. K_W05

W_02 Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach. K_W04

Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI

U_01 Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. K_U01

U_02 Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole K_U19

Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 Student jest gotowy do podejmowania działań na rzecz środowisk lokalnych w zakresie kształtowania bezpiecznych przestrzeni. K_K02


Forma i warunki zaliczenia::

Studenci uzyskują ocenę na podstawie zaliczenia pisemnego. Brana jest również pod uwagę praca w ciągu całego semestru: aktywność w trakcie zajęć, napisanie eseju.

Pod uwagę przy końcowej ocenie uwzględniane są następujące elementy: zaliczenie pisemne – maksymalnie 8 pkt; szczególna aktywność na zajęciach – 1 pkt.; esej – maksymalnie 1 pkt.

Obowiązuje następująca skala ocen:

0 – 4,0 pkt. – ocena ndst.

4,5 – 5,0 pkt. – ocena dst

5,5 – 6,0 pkt. - ocena dst +

6,5 – 7,0 pkt. – ocena db

7,5 – 8,0 pkt. – ocena db +

Od 8,5 – ocena bdb

Spełnienie wszystkich warunków pozwala na uzyskanie pozytywnej oceny.


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Metoda wykładu konwersacyjnego z wykorzystaniem środków multimedialnych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Wiedza:

• W_01 – weryfikacja efektu w trakcie oceny aktywności podczas zajęć oraz zaliczenia;

• W_02 – weryfikacja efektu w trakcie oceny aktywności podczas zajęć oraz zaliczenia;

Umiejętności:

• U_01 – weryfikacja efektu w trakcie oceny eseju, aktywności podczas zajęć oraz zaliczenia;

• U_02 – weryfikacja efektu w trakcie oceny aktywności podczas zajęć oraz zaliczenia;

Kompetencje społeczne:

K_01 – weryfikacja efektu w trakcie oceny aktywności podczas zajęć.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Treści kształcenia podbudowane elementami wiedzy z zakresu zjawisk i procesów zachodzących w życiu społecznym.

Założenia i cele przedmiotu:

Ukazanie koncepcji dotyczące relacji jednostki i społeczeństwa oraz jego instytucji ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z procesem wychowania, socjalizacji jak też edukacji. Cele: diagnoza socjologiczna, prognoza socjologiczna.

Skrócony opis:

Socjologia jako nauka o społeczeństwie i jej obszary zainteresowań z uwzględnieniem specyfiki edukacji i wychowania.

Pełny opis:

1. Obszar zainteresowań socjologii.

2. Człowiek istotą społeczną.

3. Socjologia potoczna, naukowa i jej funkcje.

4. Pojęcie życia społecznego.

5. Wychowanie, socjalizacja, tożsamość.

6. Socjologia wychowania a socjologia edukacji.

7. Kultura w społeczeństwie.

8. Kultura zachowań społecznych.

9. Społeczna regulacja.

10. Struktura norm społecznych.

11. Status społeczny.

12. Teoria roli społecznej.

13. Opinia społeczna.

14. Zastosowanie badań socjologicznych w diagnozowaniu procesów społecznych.

15. Stereotypy.

16. Przesądy i zabobony.

17. Postawa społeczna.

18. Zmiana i rozwój społeczny.

19. Kapitał społeczny.

20. Awans społeczny.

21. Marginalizacja.

22. Wykluczenie społeczne.

23. Patologie społeczne.

24. Społeczne postrzeganie moralności.

25. Zachowania zbiorowe.

26. Władza i autorytet.

Literatura:

Podstawowa:

1. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012.

2. Krótkie wykłady z socjologii edukacji, red. M. J. Szymański, Warszawa 2019.

3. Z. Bauman, T. Leoncini, Płynne pokolenie, Warszawa 2018.

Dodatkowa:

1. P. Prüfer, Rekonstrukcja jakości życia. Teoretyczno-praktyczne atuty socjologii, Toruń 2021.

2. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2008.

3. K. Janowska, G. Jankowicz, Rozmowy o przyszłości. W którą stronę zmierza świat, Kraków 2020.

4. M. Karkowska, Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007.

5. Dzieci i młodzież w społeczeństwie ryzyka. Od wyzwań edukacyjnych do działań społecznych, red. A. Olubiński, D. Zaworska-Nikoniuk, Olsztyn 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Bera
Prowadzący grup: Ryszard Bera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Bera
Prowadzący grup: Ryszard Bera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-2d972b65e (2024-04-03)