Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja włączająca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-ZOA-SI-EW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja włączająca
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jówko
Prowadzący grup: Ewa Jówko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jówko
Prowadzący grup: Ewa Jówko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jówko
Prowadzący grup: Ewa Jówko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Zacharuk
Prowadzący grup: Tamara Zacharuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Zacharuk
Prowadzący grup: Tamara Zacharuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Udział w wykładach 15 godz.

Studiowanie literatury, samodzielne przygotowanie się do zajęć

5 godz

Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu

5 godz.

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godz.

Punkty ECTS za przedmiot 1


Efekty kształcenia:

Symbol efektu

Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego


W_01 Zna i rozumie możliwości występowania ograniczeń oraz korzyści płynących z działań włączających i integracyjnych oraz podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania podejmowanych działań wobec człowieka zagrożonego wykluczeniem społecznym, w tym ochrony jego praw i wolności.

K_W28

Symbol efektu

Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego

U_01 Potrafi wykorzystać metody i narzędzia z zakresu edukacji włączającej w przyszłej działalności zoopsychologa i animaloterapeuty. K_U16

Symbol efektu

Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego

K_01 Jest gotów do porozumiewania się z różnymi podmiotami i wykorzystywania różnych technik komunikacji w edukacji włączającej. K_K03


Forma i warunki zaliczenia::

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie łącznie za test pisemny co najmniej 51% punktów. Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco:

• 0-50% - 2,0

• 51-60% - 3,0

• 61-70% - 3,5

• 71-80% - 4,0

• 81-90% - 4,5

• Powyżej 91% - 5,0

Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści przedmiotu. Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Metody: podająca, wykład konwersatoryjny, pokaz, klasyczna metoda problemowa,

Formy: praca indywidualna i grupowa, zbiorowa


Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Efekty z wiedzy zostaną zweryfikowane za pomocą pracy pisemnej.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Podstawowa znajomość pedagogiki ogólnej, psychologii. Znajomość podstawowych terminów pedagogicznych

Założenia i cele przedmiotu:

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu pedagogiki inkluzyjnej, w tym rozumienie przez niego podstawowych, prawnych i edukacyjnych procesów integracji osób wykluczonych społecznie i przekształcania ich w inkluzję społeczną.

Pełny opis:

1. Zapoznanie studentów z sylabusem, zaprezentowanie oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobów ich weryfikacji. Wskazanie na kryteria zaliczenia przedmiotu.

2. Od wykluczenia, przez segregację, integrację po inkluzję.

3. Szanse i bariery inkluzji w edukacji.

4. Edukacja inkluzyjna jako remedium przeciw wykluczeniu społecznemu.

5. Istota i znaczenie dla rozwoju inkluzji międzynarodowych raportów o stanie oświaty.

6. Wpływ na rozwój inkluzji krajowych i międzynarodowych aktów prawnych.

7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga.

8. Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń inkluzji w pedagogice.

9. Instytucje i ich zadania w realizowaniu celów pedagogiki inkluzyjnej/edukacji włączającej.

10. Współczesne przemiany w obszarze inkluzji. Współpraca międzynarodowa w zakresie modernizowania programów bezpośrednio i pośrednio związanych z inkluzja.

11. Przykłady dobrej praktyki w edukacji inkluzyjnej.

12. Podsumowanie zajęć. Wnioski, uwagi spostrzeżenia.

Literatura:

Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej / Tamara Zacharuk. Siedlce : Wydawnictwo Akademii Podlaskiej ; Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, 2008. - 190 s. : il. kolor. ; 24 cm.

Firkowska – Mankiewicz A. (2008), Edukacja- narzędziem przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, w: L. Frąckiewicz (red) Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, IPiSS Warszawa.

Inkluzja społeczna jako remedium pedagogiczne w dobie kryzysu : praca zbiorowa / pod red. nauk. Lesława Pytki, Tamary Zacharuk, Ewy Jówko ; Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2014. - 485 s. ; 24 cm. (Monografie ; nr 148)

B. Łaska, Prawo oświatowe a edukacja włączająca, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.

Literatura dodatkowa:

Materiały szkoleniowe. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, cz.1 i cz. 2, MEN i APS w Warszawie.

E. Jówko, (red.), Inkluzja społeczna. Ryzyko i nadzieja, Wyd. UPH w Siedlcach, 2019

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, 2010

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna (od tradycji do współczesności), Impuls, 2015 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 i z 2018 r., poz. 1485).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r., poz. 1485).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz z 2018 r., poz. 1647).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-09ffcd8d3 (2023-10-16)