Edukacja włączająca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ZOA-SI-EW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja włączająca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jówko | |
Prowadzący grup: | Ewa Jówko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jówko | |
Prowadzący grup: | Ewa Jówko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jówko | |
Prowadzący grup: | Ewa Jówko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Zacharuk | |
Prowadzący grup: | Tamara Zacharuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Zacharuk | |
Prowadzący grup: | Tamara Zacharuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Udział w wykładach 15 godz. Studiowanie literatury, samodzielne przygotowanie się do zajęć 5 godz Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu 5 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godz. Punkty ECTS za przedmiot 1 |
|
Efekty kształcenia: | Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 Zna i rozumie możliwości występowania ograniczeń oraz korzyści płynących z działań włączających i integracyjnych oraz podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania podejmowanych działań wobec człowieka zagrożonego wykluczeniem społecznym, w tym ochrony jego praw i wolności. K_W28 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 Potrafi wykorzystać metody i narzędzia z zakresu edukacji włączającej w przyszłej działalności zoopsychologa i animaloterapeuty. K_U16 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 Jest gotów do porozumiewania się z różnymi podmiotami i wykorzystywania różnych technik komunikacji w edukacji włączającej. K_K03 |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną Podstawą zaliczenia jest uzyskanie łącznie za test pisemny co najmniej 51% punktów. Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco: • 0-50% - 2,0 • 51-60% - 3,0 • 61-70% - 3,5 • 71-80% - 4,0 • 81-90% - 4,5 • Powyżej 91% - 5,0 Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści przedmiotu. Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Metody: podająca, wykład konwersatoryjny, pokaz, klasyczna metoda problemowa, Formy: praca indywidualna i grupowa, zbiorowa |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Efekty z wiedzy zostaną zweryfikowane za pomocą pracy pisemnej. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Podstawowa znajomość pedagogiki ogólnej, psychologii. Znajomość podstawowych terminów pedagogicznych |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu pedagogiki inkluzyjnej, w tym rozumienie przez niego podstawowych, prawnych i edukacyjnych procesów integracji osób wykluczonych społecznie i przekształcania ich w inkluzję społeczną. |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie studentów z sylabusem, zaprezentowanie oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobów ich weryfikacji. Wskazanie na kryteria zaliczenia przedmiotu. 2. Od wykluczenia, przez segregację, integrację po inkluzję. 3. Szanse i bariery inkluzji w edukacji. 4. Edukacja inkluzyjna jako remedium przeciw wykluczeniu społecznemu. 5. Istota i znaczenie dla rozwoju inkluzji międzynarodowych raportów o stanie oświaty. 6. Wpływ na rozwój inkluzji krajowych i międzynarodowych aktów prawnych. 7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako wyzwanie dla współczesnego pedagoga. 8. Przygotowanie nauczycieli do realizacji założeń inkluzji w pedagogice. 9. Instytucje i ich zadania w realizowaniu celów pedagogiki inkluzyjnej/edukacji włączającej. 10. Współczesne przemiany w obszarze inkluzji. Współpraca międzynarodowa w zakresie modernizowania programów bezpośrednio i pośrednio związanych z inkluzja. 11. Przykłady dobrej praktyki w edukacji inkluzyjnej. 12. Podsumowanie zajęć. Wnioski, uwagi spostrzeżenia. |
|
Literatura: |
Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej / Tamara Zacharuk. Siedlce : Wydawnictwo Akademii Podlaskiej ; Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, 2008. - 190 s. : il. kolor. ; 24 cm. Firkowska – Mankiewicz A. (2008), Edukacja- narzędziem przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, w: L. Frąckiewicz (red) Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych, IPiSS Warszawa. Inkluzja społeczna jako remedium pedagogiczne w dobie kryzysu : praca zbiorowa / pod red. nauk. Lesława Pytki, Tamary Zacharuk, Ewy Jówko ; Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2014. - 485 s. ; 24 cm. (Monografie ; nr 148) B. Łaska, Prawo oświatowe a edukacja włączająca, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. Literatura dodatkowa: Materiały szkoleniowe. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, cz.1 i cz. 2, MEN i APS w Warszawie. E. Jówko, (red.), Inkluzja społeczna. Ryzyko i nadzieja, Wyd. UPH w Siedlcach, 2019 Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, 2010 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna (od tradycji do współczesności), Impuls, 2015 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356 i z 2018 r., poz. 1485). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r., poz. 1485). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz z 2018 r., poz. 1647). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.