Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-ZOA-SI-PAPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem
Jednostka: Instytut Zootechniki i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Wieruszewska-Duraj
Prowadzący grup: Sabina Wieruszewska-Duraj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Wieruszewska-Duraj
Prowadzący grup: Sabina Wieruszewska-Duraj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Wieruszewska-Duraj
Prowadzący grup: Sabina Wieruszewska-Duraj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryna Saltykova-Vaukovich
Prowadzący grup: Maryna Saltykova-Vaukovich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Ćwiczenia 15 godz.

Praca samodzielna studenta - przygotowanie pomocy

do zajęć

5 godz.

Praca samodzielna studenta - wykonanie scenariusza

zajęć

5 godz.

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godz.

Punkty ECTS za przedmiot 1

Efekty kształcenia:

Symbol

efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu

kierunkowego

W_01 Zna i rozumie psychopedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania

człowieka w odniesieniu do aspektów edukacyjnych. K_W24

Symbol

efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu

kierunkowego

U_01 Potrafi stale doskonalić się w pracy zawodowej oraz samodzielnieposzerzać

i aktualizować wiedzę z zakresu pracy z dziećmi K_U22

Symbol

efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu

kierunkowego

K_01

Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania jej

znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

występujących w obszarze pedagogiki

K_K06


Forma i warunki zaliczenia::

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, podstawą zaliczenia jest uzyskanie odpowiedniej sumy punktówz

opracowanego scenariusza.

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie czynności co najmniej 51%

punktów.Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco:0-

50% punktów – ocena niedostateczna

51% punktów – ocena dostateczna

61% punktów – ocena dostateczna plus

71% punktów – ocena dobra

81% punktów – ocena dobra plus

91% punktów – ocena bardzo dobra

Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści

przedmiotu. . Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy

zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen.


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem metod aktywnych.

Formy: praca grupowa.

Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sporządzenie i realizacja scenariusza zajęć dotyczącego wybranych aspektów pracy z dzieckiem oraz

kompetencje będą sprawdzane na podstawie bieżącej obserwacji studenta realizującego scenariusz zajęć.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwojowej

Założenia i cele przedmiotu:

Ukształtowanie postawy wrażliwości na problemy

dziecka, gotowości do komunikowania się

i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami będącymi

specjalistami w danej dziedzinie.


Skrócony opis:

1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński,

model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne,

system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji

wielorakich prezentacje.

2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci.

3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna.

4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem

5. Metody wychowania dziecka

6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej.

7. Organizowanie uczenia się dzieci

8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć.

9. Obserwacja dziecka.

Pełny opis:

1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński,

model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne,

system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji

wielorakich prezentacje.

2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci.

3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna.

4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem

5. Metody wychowania dziecka

6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej.

7. Organizowanie uczenia się dzieci

8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć.

9. Obserwacja dziecka.

Literatura:

1. Andrzejewska J. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych a funkcjonowanie psychospołęczne dziecka,

Wyd. UMCS, Lublin, 2013

2. Bilewicz-Kuźnia B. Program wychowania przedszkolnego. Dar zabawy. Zakład Pomocy Szkole,

Lublin , 2014.

3. Bilewicz-Kuźnia B., Dar zabawy. Metodyka i scenariusze zajęć z dziećmi według koncepcji Froebla.

Froebel.pl, Lublin, 2014

4. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką,

Wyd. Ignatianum WAM, Kraków, 2011.

5. Klim-Klimaszewska A. ,Pedagogika przedszkolna z metodyką, Ins. Wyd. Erica, Warszawa 2010.

Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji dziecka,, Wyd. UMCS,

Lublin, 2010.

Literatura dodatkowa:

1. Parczewska T., Bilewicz-Kuźnia B. (red.) ,Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie, wybrane

zagadnienia, UMCS, Lublin, 2013.

2. Waloszek D. Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wyd Naukowe

Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Bareja
Prowadzący grup: Renata Bareja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Studia stacjonarne

Aktywność Obciążenie studenta

Ćwiczenia 15 godz.

Praca samodzielna studenta - przygotowanie

pomocy do zajęć


5 godz.


Praca samodzielna studenta - wykonanie

scenariusza zajęć


5 godz.

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godz.

Punkty ECTS za przedmiot 1

Efekty kształcenia:

Symbol

efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu

kierunkowego


W_01 Zna i rozumie psychopedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania


człowieka w odniesieniu do aspektów edukacyjnych. K_W24


Symbol

efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu

kierunkowego


U_01 Potrafi stale doskonalić się w pracy zawodowej oraz samodzielnie


poszerzać i aktualizować wiedzę z zakresu pracy z dziećmi K_U22


Symbol

efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu

kierunkowego


K_01


Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania jej

znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

występujących w obszarze pedagogiki


K_K06


Forma i warunki zaliczenia::

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, podstawą zaliczenia jest uzyskanie odpowiedniej sumy

punktów z opracowanego scenariusza.

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie czynności co najmniej 51%

punktów.


Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco:

50% punktów – ocena niedostateczna

51% punktów – ocena dostateczna

61% punktów – ocena dostateczna plus

71% punktów – ocena dobra

81% punktów – ocena dobra plus

91% punktów – ocena bardzo dobra

Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści

przedmiotu. . Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy

zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen.

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem metod aktywnych.

Formy: praca grupowa.

Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sporządzenie i realizacja scenariusza zajęć dotyczącego wybranych aspektów pracy z dzieckiem oraz

kompetencje będą sprawdzane na podstawie bieżącej obserwacji studenta realizującego scenariusz

zajęć.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwojowej

Założenia i cele przedmiotu:

Ukształtowanie postawy wrażliwości na problemy

dziecka, gotowości do komunikowania się

i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami

będącymi specjalistami w danej dziedzinie.

Skrócony opis:

1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński,

model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne,

system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji

wielorakich prezentacje.

2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci.

3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna.

4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem

5. Metody wychowania dziecka

6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej.

7. Organizowanie uczenia się dzieci

8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć.

9. Obserwacja dziecka.

Pełny opis:

1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński,

model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne,

system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji

wielorakich prezentacje.

2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci.

3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna.

4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem

5. Metody wychowania dziecka

6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej.

7. Organizowanie uczenia się dzieci

8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć.

9. Obserwacja dziecka.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Andrzejewska J. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych a funkcjonowanie psychospołęczne dziecka,

Wyd. UMCS, Lublin, 2013

2. Bilewicz-Kuźnia B. Program wychowania przedszkolnego. Dar zabawy. Zakład Pomocy Szkole,

Lublin , 2014.

3. Bilewicz-Kuźnia B., Dar zabawy. Metodyka i scenariusze zajęć z dziećmi według koncepcji Froebla.

Froebel.pl, Lublin, 2014

4. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką,

Wyd. Ignatianum WAM, Kraków, 2011.

5. Klim-Klimaszewska A. ,Pedagogika przedszkolna z metodyką, Ins. Wyd. Erica, Warszawa 2010.

Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji dziecka,, Wyd. UMCS,

Lublin, 2010.

Literatura dodatkowa:

1. Parczewska T., Bilewicz-Kuźnia B. (red.), Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie,

wybrane zagadnienia, UMCS, Lublin, 2013.

2. Waloszek D. Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wyd.

Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-2d972b65e (2024-04-03)