Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ZOA-SI-PAPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem |
Jednostka: | Instytut Zootechniki i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Prowadzący grup: | Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Prowadzący grup: | Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Prowadzący grup: | Sabina Wieruszewska-Duraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryna Saltykova-Vaukovich | |
Prowadzący grup: | Maryna Saltykova-Vaukovich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Ćwiczenia 15 godz. Praca samodzielna studenta - przygotowanie pomocy do zajęć 5 godz. Praca samodzielna studenta - wykonanie scenariusza zajęć 5 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godz. Punkty ECTS za przedmiot 1 |
|
Efekty kształcenia: | Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 Zna i rozumie psychopedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania człowieka w odniesieniu do aspektów edukacyjnych. K_W24 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 Potrafi stale doskonalić się w pracy zawodowej oraz samodzielnieposzerzać i aktualizować wiedzę z zakresu pracy z dziećmi K_U22 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych występujących w obszarze pedagogiki K_K06 |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, podstawą zaliczenia jest uzyskanie odpowiedniej sumy punktówz opracowanego scenariusza. Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie czynności co najmniej 51% punktów.Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco:0- 50% punktów – ocena niedostateczna 51% punktów – ocena dostateczna 61% punktów – ocena dostateczna plus 71% punktów – ocena dobra 81% punktów – ocena dobra plus 91% punktów – ocena bardzo dobra Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści przedmiotu. . Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen. |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem metod aktywnych. Formy: praca grupowa. |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sporządzenie i realizacja scenariusza zajęć dotyczącego wybranych aspektów pracy z dzieckiem oraz kompetencje będą sprawdzane na podstawie bieżącej obserwacji studenta realizującego scenariusz zajęć. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwojowej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Ukształtowanie postawy wrażliwości na problemy dziecka, gotowości do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami będącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
|
Skrócony opis: |
1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński, model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne, system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji wielorakich prezentacje. 2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci. 3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna. 4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem 5. Metody wychowania dziecka 6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej. 7. Organizowanie uczenia się dzieci 8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć. 9. Obserwacja dziecka. |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński, model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne, system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji wielorakich prezentacje. 2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci. 3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna. 4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem 5. Metody wychowania dziecka 6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej. 7. Organizowanie uczenia się dzieci 8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć. 9. Obserwacja dziecka. |
|
Literatura: |
1. Andrzejewska J. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych a funkcjonowanie psychospołęczne dziecka, Wyd. UMCS, Lublin, 2013 2. Bilewicz-Kuźnia B. Program wychowania przedszkolnego. Dar zabawy. Zakład Pomocy Szkole, Lublin , 2014. 3. Bilewicz-Kuźnia B., Dar zabawy. Metodyka i scenariusze zajęć z dziećmi według koncepcji Froebla. Froebel.pl, Lublin, 2014 4. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wyd. Ignatianum WAM, Kraków, 2011. 5. Klim-Klimaszewska A. ,Pedagogika przedszkolna z metodyką, Ins. Wyd. Erica, Warszawa 2010. Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji dziecka,, Wyd. UMCS, Lublin, 2010. Literatura dodatkowa: 1. Parczewska T., Bilewicz-Kuźnia B. (red.) ,Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie, wybrane zagadnienia, UMCS, Lublin, 2013. 2. Waloszek D. Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wyd Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Bareja | |
Prowadzący grup: | Renata Bareja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Ćwiczenia 15 godz. Praca samodzielna studenta - przygotowanie pomocy do zajęć 5 godz. Praca samodzielna studenta - wykonanie scenariusza zajęć 5 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 25 godz. Punkty ECTS za przedmiot 1 |
|
Efekty kształcenia: | Symbol efektu Efekt uczenia się: WIEDZA Symbol efektu kierunkowego W_01 Zna i rozumie psychopedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania człowieka w odniesieniu do aspektów edukacyjnych. K_W24 Symbol efektu Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI Symbol efektu kierunkowego U_01 Potrafi stale doskonalić się w pracy zawodowej oraz samodzielnie poszerzać i aktualizować wiedzę z zakresu pracy z dziećmi K_U22 Symbol efektu Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE Symbol efektu kierunkowego K_01 Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych występujących w obszarze pedagogiki K_K06 |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, podstawą zaliczenia jest uzyskanie odpowiedniej sumy punktów z opracowanego scenariusza. Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie czynności co najmniej 51% punktów. Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco: 50% punktów – ocena niedostateczna 51% punktów – ocena dostateczna 61% punktów – ocena dostateczna plus 71% punktów – ocena dobra 81% punktów – ocena dobra plus 91% punktów – ocena bardzo dobra Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści przedmiotu. . Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen. |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Zajęcia są prowadzone z wykorzystaniem metod aktywnych. Formy: praca grupowa. |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sporządzenie i realizacja scenariusza zajęć dotyczącego wybranych aspektów pracy z dzieckiem oraz kompetencje będą sprawdzane na podstawie bieżącej obserwacji studenta realizującego scenariusz zajęć. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwojowej |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Ukształtowanie postawy wrażliwości na problemy dziecka, gotowości do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami będącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
|
Skrócony opis: |
1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński, model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne, system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji wielorakich prezentacje. 2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci. 3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna. 4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem 5. Metody wychowania dziecka 6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej. 7. Organizowanie uczenia się dzieci 8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć. 9. Obserwacja dziecka. |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja wychowania dziecka w świetle zróżnicowanych modeli edukacyjnych (plan daltoński, model edukacji sferyczne Froebla, Klucz do uczenia się, przedszkola specjalne i integracyjne, system Montessorii, przedszkola waldorfskie, przedszkole pracujące wg modelu inteligencji wielorakich prezentacje. 2. Podstawy prawne i organizacyjne wychowania dzieci. 3. Style wspierania rozwoju dziecka – analiza krytyczna. 4. Sytuacje edukacyjne w pracy z dzieckiem 5. Metody wychowania dziecka 6. Scenariusz sytuacji edukacyjnej. 7. Organizowanie uczenia się dzieci 8. Aktywność w grupach zabawowo-zadaniowych - projektowanie zajęć. 9. Obserwacja dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Andrzejewska J. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych a funkcjonowanie psychospołęczne dziecka, Wyd. UMCS, Lublin, 2013 2. Bilewicz-Kuźnia B. Program wychowania przedszkolnego. Dar zabawy. Zakład Pomocy Szkole, Lublin , 2014. 3. Bilewicz-Kuźnia B., Dar zabawy. Metodyka i scenariusze zajęć z dziećmi według koncepcji Froebla. Froebel.pl, Lublin, 2014 4. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wyd. Ignatianum WAM, Kraków, 2011. 5. Klim-Klimaszewska A. ,Pedagogika przedszkolna z metodyką, Ins. Wyd. Erica, Warszawa 2010. Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji dziecka,, Wyd. UMCS, Lublin, 2010. Literatura dodatkowa: 1. Parczewska T., Bilewicz-Kuźnia B. (red.), Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie, wybrane zagadnienia, UMCS, Lublin, 2013. 2. Waloszek D. Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.