Podstawy pedagogiki rewalidacji osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-ZOA-SI-PPRON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki rewalidacji osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | 1 ECTS |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnych, podstawowe tezy ilustrowane przykładami praktycznymi. Metody: podająca, pokaz, problemowa, dyskusja Formy: zbiorowa |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie testu pisemnego. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii. |
Założenia i cele przedmiotu: | Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki rewalidacyjnej, niezbędną do wykorzystania w praktyce pedagogicznej organizowanej na rzecz osób niepełnosprawnych. |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia: pedagogika rewalidacyjna (zakres i przedmiot zainteresowań, zadania), osoba niepełnosprawna (kryteria klasyfikacji). Zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego. Pedagogiczne aspekty rewalidacji (formy, metody, środki) osób: upośledzonych umysłowo; niewidomych, ociemniałych i niedowidzących; niesłyszących i niedosłyszących; osób o obniżonej sprawności ruchowej. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie osób niepełnosprawnych. Problemy rewalidacji w środowisku rodzinnym, szkolnym, zawodowym. Pedagogika rewalidacyjna a wyrównywanie szans edukacyjnych i życiowych osób dorosłych niepełnosprawnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Borowski M., Dobrzeniecki R., (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rewalidacyjnej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica - Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock, 2009. Doroszewska J., Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy. Pedagogika specjalna. T. 2, Zakł. Nar. Im. Ossolińskich, Wrocław 1981. Dykcik Wł. (red.), Pedagogika specjalna, wyd. II poszerzone i uaktualnione, wyd. Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2001. Hulek A, (red.), Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa 1980. Literatura dodatkowa: Antoszewska B., Kosakowski Cz., (red. nauk.), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. Grochmal-Bach B., Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży, Impuls, Kraków 2001. Klaczak M., Majewicz P., (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. Orkan-Łęcka M., Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji u dzieci niewidomych i słabowidzących ze złożoną niepełnosprawnością, „Rewalidacja" nr 2. 1999. Rottermund J., (red.) Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi, Kraków 2006. Wójcik M., Antoszewska B., (red.), Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015. Wrona S., Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji - analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2011. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym: program rewalidacji indywidualnej, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2011. Palak Z., Chimicz D., Pawlak A., Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. Troszczyńska-Nakonieczna W., (red.), Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona, Legnica 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W_01 Zna i rozumie podstawowe metody rewalidacji osób z niepełnosprawnością K_W25 W_02 Zna i rozumie podstawy pedagogicznych aspektów komunikacji w rewalidacji osób z niepełnosprawnością K_W26 Umiejętności: U_01 Potrafi wyjaśnić specyfikę wykorzystania metod i narzędzi z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością K_U16 Kompetencje społeczne: K_01 Jest gotów do oceny hierarchii ważności celów realizowanych zadań w działalności rewalidacyjnej K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę ma charakter pisemny w formie testu, obejmującego zagadnienia zrealizowane podczas wykładów. W sumarycznym zestawieniu maksymalnej liczby punktów uzyskanych z testu, oceny wylicza się według następującego kryterium: 0-50% − niedostateczna (2,0) 51-60% − dostateczna (3,0) 61-70% − dostateczna plus (3,5) 71-80% − dobra (4,0) 81-90% − dobra plus (4,5) 91-100% − bardzo dobra (5,0) Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści wykładów. Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Antas-Jaszczuk | |
Prowadzący grup: | Alicja Antas-Jaszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skalska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Skalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skalska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Skalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.