Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki rewalidacji osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-ZOA-SI-PPRON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki rewalidacji osób niepełnosprawnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Bilans punktów ECTS:

1 ECTS


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnych, podstawowe tezy ilustrowane przykładami praktycznymi.


Metody: podająca, pokaz, problemowa, dyskusja

Formy: zbiorowa


Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie testu pisemnego.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii.

Założenia i cele przedmiotu:

Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki rewalidacyjnej, niezbędną do wykorzystania w praktyce pedagogicznej

organizowanej na rzecz osób niepełnosprawnych.


Pełny opis:

Podstawowe pojęcia: pedagogika rewalidacyjna (zakres i przedmiot zainteresowań, zadania), osoba niepełnosprawna (kryteria klasyfikacji).

Zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego.

Pedagogiczne aspekty rewalidacji (formy, metody, środki) osób: upośledzonych umysłowo; niewidomych, ociemniałych i niedowidzących; niesłyszących i niedosłyszących; osób o obniżonej sprawności ruchowej.

Wielostronna stymulacja i uaktywnianie osób niepełnosprawnych.

Problemy rewalidacji w środowisku rodzinnym, szkolnym, zawodowym.

Pedagogika rewalidacyjna a wyrównywanie szans edukacyjnych i życiowych osób dorosłych niepełnosprawnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Borowski M., Dobrzeniecki R., (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rewalidacyjnej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica - Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock, 2009.

Doroszewska J., Podstawowe problemy teorii i praktyki rewalidacji poszczególnych odchyleń od normy. Pedagogika specjalna. T. 2, Zakł. Nar. Im. Ossolińskich, Wrocław 1981.

Dykcik Wł. (red.), Pedagogika specjalna, wyd. II poszerzone i uaktualnione, wyd. Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2001.

Hulek A, (red.), Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa 1980.

Literatura dodatkowa:

Antoszewska B., Kosakowski Cz., (red. nauk.), Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Grochmal-Bach B., Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży, Impuls, Kraków 2001.

Klaczak M., Majewicz P., (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

Orkan-Łęcka M., Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji u dzieci niewidomych i słabowidzących ze złożoną niepełnosprawnością, „Rewalidacja" nr 2. 1999.

Rottermund J., (red.) Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi, Kraków 2006.

Wójcik M., Antoszewska B., (red.), Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015.

Wrona S., Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji - analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2011.

Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym: program rewalidacji indywidualnej, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2011.

Palak Z., Chimicz D., Pawlak A., Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.

Troszczyńska-Nakonieczna W., (red.), Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona, Legnica 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W_01 Zna i rozumie podstawowe metody rewalidacji osób z niepełnosprawnością K_W25

W_02 Zna i rozumie podstawy pedagogicznych aspektów komunikacji w rewalidacji osób z niepełnosprawnością K_W26

Umiejętności:

U_01 Potrafi wyjaśnić specyfikę wykorzystania metod i narzędzi z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością K_U16

Kompetencje społeczne:

K_01 Jest gotów do oceny hierarchii ważności celów realizowanych zadań w działalności rewalidacyjnej K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę ma charakter pisemny w formie testu, obejmującego zagadnienia zrealizowane podczas wykładów. W sumarycznym zestawieniu maksymalnej liczby punktów uzyskanych z testu, oceny wylicza się według następującego kryterium:

0-50% − niedostateczna (2,0)

51-60% − dostateczna (3,0)

61-70% − dostateczna plus (3,5)

71-80% − dobra (4,0)

81-90% − dobra plus (4,5)

91-100% − bardzo dobra (5,0)

Poprawa dla studentów, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie ustne obejmujące treści wykładów. Student losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Ocenę końcową stanowi średnia trzech ocen.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wiśniewska
Prowadzący grup: Małgorzata Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wiśniewska
Prowadzący grup: Małgorzata Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Antas-Jaszczuk
Prowadzący grup: Alicja Antas-Jaszczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Skalska
Prowadzący grup: Katarzyna Skalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Skalska
Prowadzący grup: Katarzyna Skalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-09ffcd8d3 (2023-10-16)