Pedagogika czasu wolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR-TIR-SL-PCW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika czasu wolnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 15 godz. Studiowanie literatury 12 godz. Przygotowanie się do ćwiczeń 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 15 godz. Udział w konsultacjach 8 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz. Punkty ECTS za przedmiot 3 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: Wykłady z elementami dyskusji wsparte prezentacjami multimedialnymi. Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących i prezentacji multimedialnych. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Kierunkowy |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: Zaliczenie pisemne, przygotowanie się do dyskusji, aktywność na zajęciach. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: Bez wymagań wstępnych i dodatkowych |
Założenia i cele przedmiotu: | Założenia i cele przedmiotu: Przekazanie wiedzy na temat pedagogiki czasu wolnego, a także zapoznanie studentów z celami, metodami wychowania do czasu wolnego oraz zasadami organizacji i prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych i kulturalno-rozrywkowych. |
Pełny opis: |
Pedagogika jako nauka o wychowaniu: rozwój pedagogiki jako nauki, różnicowanie się przedmiotu badań pedagogiki, powstanie dziedzin w tym pedagogiki czasu wolnego, podstawowe zadania pedagogiki czasu wolnego. Historia problematyki czasu wolnego. Ogólnospołeczne znaczenie wolnego czasu, podstawowe funkcje czasu wolnego. Znaczenie zdrowotne czasu wolnego. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturoznawcze zabawy i pracy nad sobą jako funkcji czasu wolnego. Najczęściej praktykowane formy spędzania czasu wolnego. Formy spędzania czasu wolnego o ograniczonej popularności. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego. Wybrane dziedziny wychowania człowieka dorosłego w perspektywie wychowania do wolnego czasu: wychowanie intelektualne, wychowanie moralne, wychowanie estetyczne, wychowanie fizyczne. Wolny czas w życiu współczesnego człowieka, znaczenie wychowawczej funkcji czasu wolnego, wychowanie do czasu wolnego. Znaczenie czasu wolnego różnych grup wiekowych: specyfika czasu wolnego dziecka, obowiązki i czas wolny ucznia. Wzory spędzania czasu wolnego – uwarunkowania wychowawcze. Wprowadzenie w pedagogikę czasu wolnego: przedmiot badań pedagogiki, zadania pedagogiki jako nauki; podstawowe pojęcia. Moralne aspekty wychowania do czasu wolnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo FREL, Nowy Dwór Mazowiecki 2014. 2. Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979. 3. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012. Literatura dodatkowa: 1. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, „Impuls”, Kraków 2009. 2. Jurczak A., Sposoby organizacji aktywności ruchowej w czasie wolnym: młodzieży, instytucje, bariery, Stowarzyszenie Nauka Edukacja Rozwój, Ostrowiec Świętokrzyski 2010. |
Efekty uczenia się: |
W_01 ma zaawansowaną wiedzę w zakresie pojęć i faktów związanych z pedagogiką czasu wolnego K_W11 W_02 Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych dziedzin wychowania, a szczególnie z zakresu wychowania moralnego i estetycznego, jak również do kultury fizycznej K_W16 W_03 zna w sposób zaawansowany prawidłowości postępowania dydaktycznego i wychowawczego (zasady, metody, techniki) w zakresie wychowania do czasu wolnego K_W16 U_01 potrafi przygotować i zaprezentować program ćwiczeń dostosowanych do kondycji fizycznej i stanu zdrowia uczestników zajęć rekreacyjnych K_U04, K_U14 U_02 posiada umiejętności przekazania słownego, poglądowego, myślowo-wyobrażeniowego i praktycznego działania z zakresu różnych form aktywności ruchowej K_U04 U_03 potrafi tworzyć plan i programy zajęć dydaktyczno-wychowawczych w ramach czasu wolnego K_U09 K_01 dostrzega znaczenie i rolę odpowiedniego spędzania czasu wolnego K_K01, K_K03, K_K09, K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu: uzyskanie co najmniej 51% punktów ze wszystkich form zaliczeń. 0-50% - ndst.; 51-60 – dost.; 61-70% - dost. plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Soroka | |
Prowadzący grup: | Andrzej Soroka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Soroka | |
Prowadzący grup: | Andrzej Soroka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Godlewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Godlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Godlewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Godlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Godlewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Godlewska, Iuliia Pavlova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Godlewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Godlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 15 godz. Studiowanie literatury 12 godz. Przygotowanie się do ćwiczeń 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 15 godz. Udział w konsultacjach 8 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz. Punkty ECTS za przedmiot 3 |
|
Efekty kształcenia: | W_01 ma zaawansowaną wiedzę w zakresie pojęć i faktów związanych z pedagogiką czasu wolnego K_W11 W_02 Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych dziedzin wychowania, a szczególnie z zakresu wychowania moralnego i estetycznego, jak również do kultury fizycznej K_W16 W_03 zna w sposób zaawansowany prawidłowości postępowania dydaktycznego i wychowawczego (zasady, metody, techniki) w zakresie wychowania do czasu wolnego K_W16 U_01 potrafi przygotować i zaprezentować program ćwiczeń dostosowanych do kondycji fizycznej i stanu zdrowia uczestników zajęć rekreacyjnych K_U04, K_U14 U_02 posiada umiejętności przekazania słownego, poglądowego, myślowo-wyobrażeniowego i praktycznego działania z zakresu różnych form aktywności ruchowej K_U04 U_03 potrafi tworzyć plan i programy zajęć dydaktyczno-wychowawczych w ramach czasu wolnego K_U09 K_01 dostrzega znaczenie i rolę odpowiedniego spędzania czasu wolnego K_K01, K_K03, K_K09, K_K10 |
|
Forma i warunki zaliczenia:: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu: uzyskanie co najmniej 51% punktów ze wszystkich form zaliczeń. 0-50% - ndst.; 51-60 – dost.; 61-70% - dost. plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry. |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: Wykłady z elementami dyskusji wsparte prezentacjami multimedialnymi. Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących i prezentacji multimedialnych. |
|
Rodzaj przedmiotu: | Kierunkowy |
|
Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: Zaliczenie pisemne, przygotowanie się do dyskusji, aktywność na zajęciach. |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: Bez wymagań wstępnych i dodatkowych |
|
Założenia i cele przedmiotu: | Założenia i cele przedmiotu: Przekazanie wiedzy na temat pedagogiki czasu wolnego, a także zapoznanie studentów z celami, metodami wychowania do czasu wolnego oraz zasadami organizacji i prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych i kulturalno-rozrywkowych. |
|
Pełny opis: |
Pedagogika jako nauka o wychowaniu: rozwój pedagogiki jako nauki, różnicowanie się przedmiotu badań pedagogiki, powstanie dziedzin w tym pedagogiki czasu wolnego, podstawowe zadania pedagogiki czasu wolnego. Historia problematyki czasu wolnego. Ogólnospołeczne znaczenie wolnego czasu, podstawowe funkcje czasu wolnego. Znaczenie zdrowotne czasu wolnego. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturoznawcze zabawy i pracy nad sobą jako funkcji czasu wolnego. Najczęściej praktykowane formy spędzania czasu wolnego. Formy spędzania czasu wolnego o ograniczonej popularności. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego. Wybrane dziedziny wychowania człowieka dorosłego w perspektywie wychowania do wolnego czasu: wychowanie intelektualne, wychowanie moralne, wychowanie estetyczne, wychowanie fizyczne. Wolny czas w życiu współczesnego człowieka, znaczenie wychowawczej funkcji czasu wolnego, wychowanie do czasu wolnego. Znaczenie czasu wolnego różnych grup wiekowych: specyfika czasu wolnego dziecka, obowiązki i czas wolny ucznia. Wzory spędzania czasu wolnego – uwarunkowania wychowawcze. Wprowadzenie w pedagogikę czasu wolnego: przedmiot badań pedagogiki, zadania pedagogiki jako nauki; podstawowe pojęcia. Moralne aspekty wychowania do czasu wolnego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo FREL, Nowy Dwór Mazowiecki 2014. 2. Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979. 3. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012. Literatura dodatkowa: 1. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, „Impuls”, Kraków 2009. 2. Jurczak A., Sposoby organizacji aktywności ruchowej w czasie wolnym: młodzieży, instytucje, bariery, Stowarzyszenie Nauka Edukacja Rozwój, Ostrowiec Świętokrzyski 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.