Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika czasu wolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WR-TIR-SL-PCW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika czasu wolnego
Jednostka: Wydział Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Udział w wykładach 15 godz.

Udział w ćwiczeniach 15 godz.

Studiowanie literatury 12 godz.

Przygotowanie się do ćwiczeń 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia 15 godz.

Udział w konsultacjach 8 godz.

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz.

Punkty ECTS za przedmiot 3


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami dyskusji wsparte prezentacjami multimedialnymi. Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących i prezentacji multimedialnych.

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Rodzaj przedmiotu:

Kierunkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Zaliczenie pisemne, przygotowanie się do dyskusji, aktywność na zajęciach.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Bez wymagań wstępnych i dodatkowych

Założenia i cele przedmiotu:

Założenia i cele przedmiotu:

Przekazanie wiedzy na temat pedagogiki czasu wolnego, a także zapoznanie studentów z celami, metodami wychowania do czasu wolnego oraz zasadami organizacji i prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych i kulturalno-rozrywkowych.

Pełny opis:

Pedagogika jako nauka o wychowaniu: rozwój pedagogiki jako nauki, różnicowanie się przedmiotu badań pedagogiki, powstanie dziedzin w tym pedagogiki czasu wolnego, podstawowe zadania pedagogiki czasu wolnego. Historia problematyki czasu wolnego. Ogólnospołeczne znaczenie wolnego czasu, podstawowe funkcje czasu wolnego. Znaczenie zdrowotne czasu wolnego. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne

i kulturoznawcze zabawy i pracy nad sobą jako funkcji czasu wolnego. Najczęściej praktykowane formy spędzania czasu wolnego. Formy spędzania czasu wolnego o ograniczonej popularności. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego. Wybrane dziedziny wychowania człowieka dorosłego

w perspektywie wychowania do wolnego czasu: wychowanie intelektualne, wychowanie moralne, wychowanie estetyczne, wychowanie fizyczne. Wolny czas w życiu współczesnego człowieka, znaczenie wychowawczej funkcji czasu wolnego, wychowanie do czasu wolnego. Znaczenie czasu wolnego różnych grup wiekowych: specyfika czasu wolnego dziecka, obowiązki i czas wolny ucznia. Wzory spędzania czasu wolnego – uwarunkowania wychowawcze. Wprowadzenie w pedagogikę czasu wolnego: przedmiot badań pedagogiki, zadania pedagogiki jako nauki; podstawowe pojęcia. Moralne aspekty wychowania do czasu wolnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo FREL, Nowy Dwór Mazowiecki 2014.

2. Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979.

3. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Literatura dodatkowa:

1. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, „Impuls”, Kraków 2009.

2. Jurczak A., Sposoby organizacji aktywności ruchowej w czasie wolnym: młodzieży, instytucje,

bariery, Stowarzyszenie Nauka Edukacja Rozwój, Ostrowiec Świętokrzyski 2010.

Efekty uczenia się:

W_01 ma zaawansowaną wiedzę w zakresie pojęć i faktów związanych

z pedagogiką czasu wolnego K_W11

W_02 Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych dziedzin wychowania, a szczególnie z zakresu wychowania moralnego i estetycznego, jak również do kultury fizycznej K_W16

W_03 zna w sposób zaawansowany prawidłowości postępowania dydaktycznego

i wychowawczego (zasady, metody, techniki) w zakresie wychowania do czasu wolnego K_W16

U_01 potrafi przygotować i zaprezentować program ćwiczeń dostosowanych do kondycji fizycznej i stanu zdrowia uczestników zajęć rekreacyjnych K_U04, K_U14

U_02 posiada umiejętności przekazania słownego, poglądowego, myślowo-wyobrażeniowego i praktycznego działania z zakresu różnych form aktywności ruchowej K_U04

U_03 potrafi tworzyć plan i programy zajęć dydaktyczno-wychowawczych w ramach czasu wolnego K_U09

K_01 dostrzega znaczenie i rolę odpowiedniego spędzania czasu wolnego K_K01, K_K03, K_K09, K_K10

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu: uzyskanie co najmniej 51% punktów ze wszystkich form zaliczeń.

0-50% - ndst.; 51-60 – dost.; 61-70% - dost. plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Soroka
Prowadzący grup: Andrzej Soroka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Brak protokołu
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Soroka
Prowadzący grup: Andrzej Soroka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Brak protokołu
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godlewska
Prowadzący grup: Agnieszka Godlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godlewska
Prowadzący grup: Agnieszka Godlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godlewska
Prowadzący grup: Agnieszka Godlewska, Iuliia Pavlova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Godlewska
Prowadzący grup: Agnieszka Godlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

Bilans punktów ECTS:

Udział w wykładach 15 godz.

Udział w ćwiczeniach 15 godz.

Studiowanie literatury 12 godz.

Przygotowanie się do ćwiczeń 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia 15 godz.

Udział w konsultacjach 8 godz.

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz.

Punkty ECTS za przedmiot 3


Efekty kształcenia:

W_01 ma zaawansowaną wiedzę w zakresie pojęć i faktów związanych

z pedagogiką czasu wolnego K_W11

W_02 Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych dziedzin wychowania, a szczególnie z zakresu wychowania moralnego i estetycznego, jak również do kultury fizycznej K_W16

W_03 zna w sposób zaawansowany prawidłowości postępowania dydaktycznego

i wychowawczego (zasady, metody, techniki) w zakresie wychowania do czasu wolnego K_W16

U_01 potrafi przygotować i zaprezentować program ćwiczeń dostosowanych do kondycji fizycznej i stanu zdrowia uczestników zajęć rekreacyjnych K_U04, K_U14

U_02 posiada umiejętności przekazania słownego, poglądowego, myślowo-wyobrażeniowego i praktycznego działania z zakresu różnych form aktywności ruchowej K_U04

U_03 potrafi tworzyć plan i programy zajęć dydaktyczno-wychowawczych w ramach czasu wolnego K_U09

K_01 dostrzega znaczenie i rolę odpowiedniego spędzania czasu wolnego K_K01, K_K03, K_K09, K_K10

Forma i warunki zaliczenia::

Warunkiem zaliczenia przedmiotu: uzyskanie co najmniej 51% punktów ze wszystkich form zaliczeń.

0-50% - ndst.; 51-60 – dost.; 61-70% - dost. plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry.


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami dyskusji wsparte prezentacjami multimedialnymi. Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących i prezentacji multimedialnych.

Rodzaj przedmiotu:

Kierunkowy

Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

obowiązkowy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Zaliczenie pisemne, przygotowanie się do dyskusji, aktywność na zajęciach.

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Bez wymagań wstępnych i dodatkowych

Założenia i cele przedmiotu:

Założenia i cele przedmiotu:

Przekazanie wiedzy na temat pedagogiki czasu wolnego, a także zapoznanie studentów z celami, metodami wychowania do czasu wolnego oraz zasadami organizacji i prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych i kulturalno-rozrywkowych.

Pełny opis:

Pedagogika jako nauka o wychowaniu: rozwój pedagogiki jako nauki, różnicowanie się przedmiotu badań pedagogiki, powstanie dziedzin w tym pedagogiki czasu wolnego, podstawowe zadania pedagogiki czasu wolnego. Historia problematyki czasu wolnego. Ogólnospołeczne znaczenie wolnego czasu, podstawowe funkcje czasu wolnego. Znaczenie zdrowotne czasu wolnego. Znaczenie wychowawcze, zdrowotne

i kulturoznawcze zabawy i pracy nad sobą jako funkcji czasu wolnego. Najczęściej praktykowane formy spędzania czasu wolnego. Formy spędzania czasu wolnego o ograniczonej popularności. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego. Wybrane dziedziny wychowania człowieka dorosłego

w perspektywie wychowania do wolnego czasu: wychowanie intelektualne, wychowanie moralne, wychowanie estetyczne, wychowanie fizyczne. Wolny czas w życiu współczesnego człowieka, znaczenie wychowawczej funkcji czasu wolnego, wychowanie do czasu wolnego. Znaczenie czasu wolnego różnych grup wiekowych: specyfika czasu wolnego dziecka, obowiązki i czas wolny ucznia. Wzory spędzania czasu wolnego – uwarunkowania wychowawcze. Wprowadzenie w pedagogikę czasu wolnego: przedmiot badań pedagogiki, zadania pedagogiki jako nauki; podstawowe pojęcia. Moralne aspekty wychowania do czasu wolnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo FREL, Nowy Dwór Mazowiecki 2014.

2. Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979.

3. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

Literatura dodatkowa:

1. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, „Impuls”, Kraków 2009.

2. Jurczak A., Sposoby organizacji aktywności ruchowej w czasie wolnym: młodzieży, instytucje,

bariery, Stowarzyszenie Nauka Edukacja Rozwój, Ostrowiec Świętokrzyski 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-2d972b65e (2024-04-03)